Svenska e-handlare positiva till framtiden - Norrmännen inte lika så
Den svenska köpkraften minskar på grund av stigande inflation, räntehöjningar, höjda el- och drivmedelspriser, samt en osäker omvärld. Trots det e-handlar vi mer än vad vi gjorde innan pandemin.
Även om osäkerheten i samhället är stor tycks en stor del av svenska e-handlare vara positivt inställda till de sista månaderna av året.
Postnord följer den svenska e-handeln i samarbete med HUI Research och Svensk Digital Handel. Resultat presenteras varje kvartal i E-barometern.
Rapporten visar att en stor del av svenska e-handlare är positiva och tror på försäljningsökning under slutet av året - lämpligt med Black Week bara några veckor bort. Hela 21 procent av e-handelsföretagen tror att försäljningen kommer ta fart och öka resterande månader av 2022.
Negativa tongångar i vårt grannland
Om det råder någon form av positivism hos en betydande del av svenska e-handlare är tongångarna inte riktigt lika positiva i vårt grannland Norge. Årets viktigaste säljperiod drar strax igång med Black Week som den stora starten på julhandeln. I fjol handlade norrmännen för 125 miljarder kronor i november och december månad. I år är det dock många handlare som tror på en nedåtgående julhandel, enligt den norska sajten Dagens Näringsliv.
Butiken Nilles vd, Kjersti Hobølm, har under sin långa karriär aldrig sett så många negativa signaler samtidigt. Hon är kritisk till att Norges Bank valde att genomföra flera räntehöjningar tätt inpå varandra, och tror att det kan få stora konsekvenser för julhandeln.
Jernia chefen, Espen Karlsen, är inte heller allt för positiv inställd även om han inte tror att omsättningen kommer gå ned särskilt mycket jämfört med tidigare. Han tror istället att det kommer bli ett priskrig mellan e-handlarna och öka efterfrågan på billigare varor.
Lågprisaktörer kan gå vinnande ur julhandeln
Med osäkra tider tenderar människor att hålla hårt i pengarna och inte spendera mer än absolut nödvändigt. Det kan göra lågprisaktörerna till de stora vinnarna under Black Week och resterande del av julhandeln, medan e-handlare på andra sidan marknaden kan stå inför en tuff utmaning.
Tips! Med en Expressen rabattkod kan du hitta varor till ett kraftigt rabatterat pris. Perfekt för dig som inte vill spendera mer pengar än nödvändigt i dessa osäkra tider.
Köpkraften minskar
En undersökning från sajten Prisjakt visar tydligt hur köpkraften minskat. En dryg fjärdedel av svenskarna uppger att de har goda möjligheter att spendera pengar på fysiska varor under det fjärde kvartalet. Det är en minskning från 33 procent under föregående kvartal. Snittbeloppet svenskarna planerar att spendera inför jul ligger på 10 898 kronor, vilket i sin tur är en minskning med 18 procent från Q3.