• Tillbakablick: Black Friday 2018

    Black Friday 2018 inföll den 23 november och jämfört med året före ökade mängden vi svenskar handlade rejält. Rean väckte starka motreaktioner hos vissa, men trots det visade svenska konsumenter att Black Friday är här för att stanna som svenskarnas nya favoritrea. 





    Säljsuccén svenskarna älskar

    Traditionellt sett har november aldrig varit någon bra månad för butiksägare men efter att Black Friday, och därefter den förlängda Black Week infördes, har det blivit ändring på det.

    Black Friday har blivit en världsomspännande succé både för handlarna och kunderna. 

    Under Black Friday 2018 ökade antalet köp i svenska nätbutiker med 10% jämfört med föregående år. Den största ökningen stod unga människor i åldrarna 18–25 år för. Allt fler butiker satsade även på rea hela veckan i form av Black Week och på denna punkt ökade försäljningen med 16% från 2017.

    Enligt betaltjänsten Klarna så ökade försäljningen under den första timmen på dygnet (00.00-01.00) med 1 700% jämfört med en genomsnittlig dag. Jämfört med samma tid under Black Friday 2017 så ökade köpvolymen med 50%. Även betalbolaget Dibs noterar en klar uppgång från 2017 till 2018 års Black Week med en ökning av omsättningen på 31%.

    Ungefär hälften av alla svenskar köpte någonting under Black Friday 2018 och det omsattes nästan 6,7 miljarder totalt. Postnord fick ta in flera tusen extraanställda för att klara av alla leveranser. Sen vet man förstås inte hur stor del av försäljningen som handlar om köp som varit planerade och hur mycket som är spontan handel till följd av fördelaktiga erbjudanden.


    Motreaktion mot Black Friday 2018

    Black Friday 2018 medförde starka reaktioner hos vissa som menar att det uppmuntrar till överkonsumtion. Både Naturskyddsföreningen och Konsumentverket råder kunder att överväga köpen så att de faktiskt är genomtänkta och inte onödiga impulsköp. Naturskyddsföreningen gick även så långt att de uppmanade till bojkott.

    Frågan är dock om konsumtionen verkligen ökar totalt sett över året. Många väljer att köpa sina julklappar på Black Friday, och då ofta till ett förmånligare pris än om de köper dem senare, julklappar de ändå skulle köpt. Så vad det gäller konsumtionen överlag kan det tyckas hugget som stucket, utom för kunden som får pengar över till annat.





    Populära produkter under Black Friday 2018

    Vitvaror och hemelektronik har alltid varit populärt att köpa på Black Friday, så även på Black Friday 2018. Mycket datatillbehör såldes såsom VR-glasögon, exklusiva dataskärmar och grafikkort, men också specialdesignade datorer efter kundens egna önskemål. TV-apparater gick som tidigare också bra liksom mobiltelefoner. Många satsade på en robotdammsugare som både sopar och tvättar golven - en ren välsignelse enligt flera hundägare.

    Skönhets- och hälsoprodukter var en av de största shoppingkategorierna. Det såldes mycket parfymer hudkrämer, makeup och hårvårdsprodukter av kända märken som normalt är dyrare. Många kunder passade också på att investera i hela skönhetsbehandlingar och hälsokurer.

    Sportartiklar och kläder sålde bra, många föräldrar med växande barn uppger att de inväntade Black Friday för att köpa vinteroveraller, regnkläder och kängor till barnen, saker som oftast är en stor utgift för barnfamiljer. Träningsredskap överlag och sportartiklar inför vintern var också populära: skidutrustning, skridskor och snowboards liksom skidkläder och andra tillbehör.





    Det här tar vi med oss från Black Friday 2018 till Black Friday 2020

    En stor del av konsumenterna väljer numera att undvika de fysiska butikerna och köpcentrumen på readagen för att istället handla online. Varannan e-handlare uppger att Black Friday är viktig för försäljningen överlag. Det är givetvis lättare för stora företag att hänga på rea-trenden. Småföretagare har inte möjlighet att konkurrera med dem när de erbjuder rabatter på upp till 70%, och har därför inte visat lika stort intresse för Black Friday. 

    Här finns dock hjälp att få, det finns sajter i marknadsföring som ger tips och råd för hur de får ut mer av Black Friday. Ett bra tips är att satsa på rabattkoder och då ha en och samma kod för hela butiken och/eller webbplatsen. Ett annat råd är att satsa på sina bästsäljande produkter istället för att försöka realisera ut gamla lager.

    Utvecklingen går alltmer mot att Black Friday blir en del av julhandeln. Totalt sett är det fler män som handlar på shoppingdagen men när det kommer till julklappsinköpen så leder kvinnorna. Kanske för att det oftast är kvinnorna som köper julklapparna till barnen och övrig familj.


    Vad bör du som kund satsa på?

    Det bästa för plånboken är såklart att göra upp en lista för vad man ska handla och bestämma sig för hur mycket det får kosta. Kanske också titta över inköpen från Black Friday 2018; behövde och använde du de sakerna? Det som lönar sig mest är givetvis dyrare varor där rabatten gör stor skillnad, då kan det vara bra att göra lite research och kolla upp prishistoriken. Kaffemaskiner och elcyklar var det många som köpte under Black Week 2018 - den trenden håller nog i sig. En annan trend som kommer stort under Black Friday 2020 är resor och hotellvistelser. Planerar du att resa någonstans kan du spara rejält med pengar, eller varför inte upptäcka ett land du tidigare inte haft råd att besöka.

exclusive-badge
EXKLUSIV
discount-badge
Teknikproffset

Exklusiv rabattkod ger 10% rabatt på utvalda produkter!

SE RABATT
EXPRESSEN10
1707 har klickat på kampanjen
Utgår 30 Juni
exclusive-badge
EXKLUSIV
discount-badge
Electrolux

20% rabatt på utvalda varor med vår länk!

SE RABATT
Ges via länken
810 har klickat på kampanjen
Utgår 31 December
discount-badge
LG

5% rabatt på ditt första köp hos LG!

SE RABATT
Ges vid registrering
9 har klickat på kampanjen
Utgår 31 December 2026
discount-badge
LG

Mängdrabatt! Spara upp till 15% på hela sortimentet

SE RABATT
Ges i kassan
39 har klickat på kampanjen
Utgår 31 December 2026
Visa fler liknande erbjudanden
Visa alla Elektronik rabattkoder
Filip Svensson
Filip kommer från en bakgrund som journalist och har arbetat som både allmänreporter och sportreporter. Under en period befann han sig ute på de svenska fotbollsarenorna och rapporterade om allsvensk fotboll. Drömmen var att ta sig ut till de stora arenorna i Europa men ett jobbyte fick Filip att tänka om.I januari 2018 introducerades Filip för sökmotoroptimering, SEO, och därefter var han fast. Möjligheten att påverka vad som syns i Googles sökfält väckte en stor nyfikenhet han inte kunde slita sig ifrån. Ganska snabbt släppte han tankarna på sportjournalistiken och idag kombinerar han i stället sitt intresse för det skrivna ordet med sina SEO-kunskaper här på Expressen Rabattkoder.Filip har arbetat med Expressen Rabattkoder sedan december 2019.

Kopiera koden/Gå till kassan

 
  Kopiera
rabattkod
Koden kopierad!
Gå till
Fungerade koden?