BÄST-I-TEST

TEST AV VINTERDÄCK

9
PRODUKTER
TESTADE
I Sverige är det lag på att vi ska ha däck anpassade för vintervägar när det är vinterväglag. Det är en fråga om vår egen och våra medtrafikanters säkerhet. Det är faktiskt inte så mycket bilen som vilka däck du väljer som avgör hur trygg du är när du kör på hala och snöiga vägar.
Pirelli Winter Sottozero 3 275/40 R 18 103V MO test
premium test premium test
Pirelli Winter Sottozero 3 275/40 R 18 103V MO
positive aspect Klart bäst i test när det gäller barmarkskörning
positive aspect Bra egenskaper på snö
negative aspect Smakar det så kostar det
LÄS TESTET PRIS FRÅN 4 070 KR
Michelin X-Ice North 4 205/55 R 16 94T test
economy test economy test
Michelin X-Ice North 4 205/55 R 16 94T
positive aspect Extra hållbart och tystgående
positive aspect Testvinnare med extremt bra grepp på is
positive aspect Sportig design
negative aspect Inte bäst i klassen när det gäller grepp på våt asfalt
LÄS TESTET PRIS FRÅN 1 618 KR
Nokian Hakkapeliitta 9 205/55 R 16 94T test
budget test budget test
Nokian Hakkapeliitta 9 205/55 R 16 94T
positive aspect Avancerad däckteknologi till ett bra pris
positive aspect Suveränt grepp när det är blött på vägen
negative aspect Konkurrensen har hårdnat och Nokian Hakkapeliitta 9 dominerar inte lika stort i nyare tester som Nokian Hakkapeliitta 8 gjorde
LÄS TESTET PRIS FRÅN 1 512 KR
1

PIRELLI WINTER SOTTOZERO 3 275/40 R 18 103V MO - BÄSTA PREMIUMKÖP

Pirelli Winter Sottozero 3 275/40 R 18 103V MO test
#1
PREMIUM

EGENSKAPER

  • Typ av däck
    Friktionsdäck
  • Belastningsindex
    103
  • Hastighetsindex
    V (240km/h)
  • Bredd
    275 mm
  • Diameter
    18 tum
  • Profil
    40 %

BÄSTA PRIS IDAG

Däckonline
Frakt tillkommer Fri frakt
KLASSISKT PIRELLI DÄCK.
8.5
Den italienska däckgiganten Pirelli förknippas av många med motorsport och högsta möjliga kvalitet. Pirelli Winter Sottozero 3 är i dessa bemärkelser ett klassiskt Pirelli däck. Pirelli Winter Sottozero 3 har funnits på marknaden i några år och blivit testvinnare i ett flertal oberoende jämförelser av premiumdäck. Det här däcket används som originaldäck av flera prestigefyllda bilmärken som Lamborghini, Mercedes AMG och Maserati. Det är ett högst rimligt val av vinterdäck om du kör en påkostad bil.
KÖREGENSKAPER PÅ SNÖ OCH IS – GUMMI MED OPTIMERADE POLYMERER
8
Det här är ett vinterdäck som är framtaget för moderna premiumbilar och det är något som verkligen märks på däckets prestanda. “Hemligheten” bakom däcket ligger delvis i själva materialet som forskats och testats fram i Pirellis avancerade laboratorier. Gummit har optimerade polymerer som förhöjer dess egenskaper och ger suveränt fäste på snö och is. När det gäller grepp och bromssträcka på snö är Pirelli Winter Sottozero 3 faktiskt bättre än de flesta vinterdäck med dubbar.
KÖREGENSKAPER PÅ BARMARK – MYCKET LÅGT RULLMOTSTÅND
10
De här däcken ger dig en jämn kontaktyta mot vägbanan. Vi noterar att Pirelli Winter Sottozero 3 har ett högre hastighetsindex än de andra däcken i det här testet. Det är ett tydligt mått på dess kvalitet. I Sverige är det dock bara när du kör på bana som du kan ta ut svängarna och verkligen känna vad däcken går för i de hastigheter de är utvecklade för. Till vardags kan du glädja dig åt lågt rullmotstånd och ett utmärkt våtgrepp. Ljudnivån är låg när du kör med Pirelli Winter Sottozero 3, något du har rätt att förvänta dig av ett premiumdäck.
PRIS
8
Pirelli Winter Sottozero 3 är med ett lägsta pris på ca 4 000 kronor avsevärt dyrare än alla de andra däcken i det här testet. Vi har valt att ta med det för att ge ett exempel på vilka fördelar det ger att gå upp i pris. Detta är ett vinterdäck där tillverkningsvolymen ändå är så pass stor att priset kan hållas nere på en rimlig nivå utan att tumma på kvaliteten.

FÖRDELAR

  • positive aspect
    Klart bäst i test när det gäller barmarkskörning
  • positive aspect
    Bra egenskaper på snö

NACKDELAR

  • negative aspect
    Smakar det så kostar det

2

MICHELIN X-ICE NORTH 4 205/55 R 16 94T - BÄSTA EKONOMIKÖP

Michelin X-Ice North 4 205/55 R 16 94T test
#1
ECONOMY

EGENSKAPER

  • Typ av däck
    Dubbdäck
  • Belastningsindex
    94
  • Hastighetsindex
    T (190 km/h)
  • Bredd
    205 mm
  • Diameter
    16 tum
  • Profil
    55%

BÄSTA PRIS IDAG

Svenska Gummihuset
PRISVÄRD STORSÄLJARE MED DUBBAR
8.5
Vinterdäck för norden - Michelin är en fransk däcktillverkare som hör till de mest kända och högst ansedda i världen. De har sedan länge en stark närvaro på den nordiska marknaden och Michelin X-Ice North 4 är framtaget för att fungera som bäst när det är halt och kallt här i Skandinavien. Det här är en populär modell som bör höra till toppkandidaterna om du är ute efter ett vinterdäck med dubbar för nordiskt väglag. I ett stort tes i Aftonbladet Plus 2018 får Michelin X-Ice North 4 högsta betyg och det är bara en av många framskjutna testplaceringar.
KÖREGENSKAPER PÅ SNÖ OCH IS
9
Greppet på is är utöver det vanliga - Denna modell har testats mycket noga under extrema förhållanden för att säkerställa kvalitet. Michelin X-Ice North 4 har helt enkelt utvecklats för att vara nr 1 när det gäller väghållning på is. Däckmönstret har designats för att tillåta så många dubbar som möjligt. Ett däck har 250 dubbar och de har placerats på ett sätt som minskar bullernivåerna. Sajten test.se utser däcket till bäst i test och “Redaktörens val” 2019. Framförallt är det greppet på is som får beröm men Michelin X-Ice North 4 ger dig även bra prestanda när det är snö på vägen.
KÖREGENSKAPER PÅ BARMARK
8
Ovanligt tystgående vinterdäck - Även om Michelin X-Ice North 4 är väl beprövat under svårast möjliga förhållanden så är det gjort för vardagen. Det innebär att du får utmärkta körförhållanden på barmark. Det finns vinterdäck som presterar bättre på vått underlag men Michelin X-Ice North 4 är fullt godkänt även i det avseendet. Att däcket är tystgående uppmärksammas i flera tester. Däcket ger ett sportigt intryck och det märks mycket tydligt att Michelin inspirerats av WRC-rally när de designade Michelin X-Ice North 4.
PRIS
9
Värt ett par extra hundralappar - Det här är ett däck där tillverkaren satsat extra resurser på att göra det så hållbart som möjligt. Om du tycker att 1 221 kronor för Michelin X-Ice North 4 är några hundralappar för dyrt ska du ta med det i beräkningen. Vi menar alltså att Michelin X-Ice North 4 är mycket prisvärt.

FÖRDELAR

  • positive aspect
    Extra hållbart och tystgående
  • positive aspect
    Testvinnare med extremt bra grepp på is
  • positive aspect
    Sportig design

NACKDELAR

  • negative aspect
    Inte bäst i klassen när det gäller grepp på våt asfalt

3

NOKIAN HAKKAPELIITTA 9 205/55 R 16 94T - BÄSTA BUDGETKÖP

Nokian Hakkapeliitta 9 205/55 R 16 94T test
#1
BUDGET

EGENSKAPER

  • Typ av däck
    Dubbdäck
  • Belastningsindex
    94
  • Hastighetsindex
    T (190 km/h)
  • Bredd
    205 mm
  • Diameter
    16 tum
  • Profil
    55%

BÄSTA PRIS IDAG

Däckonline
Frakt tillkommer Fri frakt
AVANCERAD DÄCKTEKNOLOGI HAKKAPELIITTA
8.5
Det här är det senaste däcket i serien Hakkapeliitta från finska Nokian. Däcket tar vid efter klassikern Nokian Hakkapeliitta 8 som vi också recenserar i det här testet. Av de dubbdäck vi jämfört är Nokian Hakkapeliitta 9 bäst av alla på barmark, det bidrar till att göra detta till ett ekonomiskt däck som är trevligt att köra med.
KÖREGENSKAPER PÅ SNÖ OCH IS: FÖRBÄTTRAD KLASSIKER
8
Nokian Hakkapeliitta 9 har av vissa entusiaster kallats för det säkraste vinterdäcket någonsin. Det är förmodligen en överdrift, det är ändå ett däck i mellanprisklass vi talar om här. Vad som däremot står klart är att detta är en förbättring jämfört med Nokian Hakkapeliitta 8. Detta trots att föregångaren är ett däck med mycket god prestanda som står sig väl i konkurrensen än idag. Det ska dock sägas att Nokian Hakkapeliitta 9 inte vinner riktigt lika många tester som Nokian Hakkapeliitta 8. I Aftonbladets genomgång av 12 vinterdäck med dubbar 2019 hamnar Nokian Hakkapeliitta 9 på tredje plats.
KÖREGENSKAPER PÅ BARMARK – FÖRST I VÄRLDEN MED TVÅ DUBBTYPER
8.5
Den ansedda brittiska testsajten tyrereviews.co.uk ger Nokian Hakkapeliitta 9 betyget 100/100 när det gäller grepp på vått underlag. Det är ett bra mått på hur goda barmarksegenskaper det här däcket har. Nokian gör tekniskt avancerade däck som bygger på innovationer och patent. Nokian Hakkapeliitta 9 är inget undantag. Det är det första däcket i världen som försetts med två dubbtyper. I mitten av slitbanan är dubbarna optimerade för kort bromssträcka. Längs däckets skuldror sitter dubbar som istället ger optimalt sidogrepp.
PRIS
9
Vi hade förväntat oss att Nokian Hakkapeliitta 8 skulle vara mer prisvärda än Nokian Hakkapeliitta 9 som ju är en ganska ny modell. Med ett lägsta pris på 1 182 kronor är det dock så lite som skiljer att vi rekommenderar Nokian Hakkapeliitta 9, även om du har en tight budget.

FÖRDELAR

  • positive aspect
    Avancerad däckteknologi till ett bra pris
  • positive aspect
    Suveränt grepp när det är blött på vägen

NACKDELAR

  • negative aspect
    Konkurrensen har hårdnat och Nokian Hakkapeliitta 9 dominerar inte lika stort i nyare tester som Nokian Hakkapeliitta 8 gjorde

4

CONTINENTAL VIKING CONTACT 7 205/55 R 16 94T

Continental Viking Contact 7 205/55 R 16 94T test

EGENSKAPER

  • Typ av däck
    Friktionsdäck
  • Belastningsindex
    94
  • Hastighetsindex
    T (190 km/h)
  • Bredd
    205 mm
  • Diameter
    16 tum
  • Profil
    55 %
  • Ca Pris
    1200kr

BÄSTA PRIS IDAG

Däckonline
Frakt tillkommer Fri frakt
Däckonline
Frakt tillkommer Fri frakt
Däckonline
Frakt tillkommer Fri frakt
FRIKTIONSDÄCK MED BRA PRESTANDA
8
Testvinnare i flera tester - Continental rankas som en av världens största däcktillverkare och deras utbud av vinterdäck är verkligen stort. Deras populäraste modell när det gäller den svenska marknaden är just nu Continental Viking Contact 7. Det är ett friktionsdäck och saknar alltså dubbar. Däcket har utsetts till bäst i test av Aftonbladet, Teknikens Värld och Vi Bilägare i kategorin dubbfria vinterdäck. Continental Viking Contact 7 är alltså ett bra val för dig som både vill ha den komfort som friktionsdäck levererar, samtidigt som du kan känna dig trygg på vägarna.
KÖREGENSKAPER PÅ SNÖ OCH IS
7.5
Nästan lika bra som med dubbar - En av hemligheterna bakom det här däckets framgångar är dess mönsterdesign. Greppmönstret består av en kombination av block och spår som ger ett bra grepp oavsett om det är slask eller is på vägen. Ett däck består inte bara av gummi utan det finns en lång rad ingredienser som ger däcket skiftande egenskaper. Här är receptet framtaget för nordiskt vinterväglag. Du behöver alltså inte oroa dig för greppet bara för att Continental Viking Contact 7 saknar dubbar. Det är bara på is däck med dubbar biter bättre än ett friktionsdäck av så här hög kvalitet.
KÖREGENSKAPER PÅ BARMARK – LÅGT RULLMOTSTÅND GER LÅG BRÄNSLEFÖRBRUKNING
9
Precis som de flesta friktionsdäck kommer Continental Viking Contact 7 verkligen till sin rätt när det är kallt ute men ändå barmark. Det här däcket klarar såväl torr asfalt som senhöstens regnoväder på ett utmärkt sätt. Körkomforten är också något bättre eftersom detta vinterdäck inte har några dubbar. Även jämfört med andra friktionsdäck är Continental Viking Contact 7 ett däck som sticker ut från mängden. Sajten bäst-i-test.se lyfter särskilt fram att däcket är tystgående och har så lågt rullmotstånd att bränsleförbrukningen sjunker.
Precis som de flesta friktionsdäck kommer Continental Viking Contact 7 verkligen till sin rätt när det är kallt ute men ändå barmark. Det här däcket klarar såväl torr asfalt som senhöstens regnoväder på ett utmärkt sätt. Körkomforten är också något bättre eftersom detta vinterdäck inte har några dubbar. Även jämfört med andra friktionsdäck är Continental Viking Contact 7 ett däck som sticker ut från mängden. Sajten bäst-i-test.se lyfter särskilt fram att däcket är tystgående och har så lågt rullmotstånd att bränsleförbrukningen sjunker.
PRIS
8
Continental säljer däck i så stora volymer att de kan bära höga utvecklingskostnader för sina modeller utan att priset skenar iväg. 1 201 kronor, som är det lägsta pris vi hittat, är dessutom en bra bit under ordinarie pris för Continental Viking Contact 7.

FÖRDELAR

  • positive aspect
    Utvecklat för nordiskt klimat
  • positive aspect
    Lågt rullmotstånd ger lägre bränsleförbrukning
  • positive aspect
    God komfort och mycket körglädje

NACKDELAR

  • negative aspect
    Inte fullt lika bra grepp som dubbdäck på is

5

NOKIAN HAKKAPELIITTA 8 205/55 R16 94T

Nokian Hakkapeliitta 8 205/55 R16 94T test

EGENSKAPER

  • Typ av däck
    Dubbdäck
  • Belastningsindex
    94
  • Hastighetsindex
    T (190 km/h)
  • Bredd
    205 mm
  • Diameter
    16 tum
  • Profil
    55 %
  • Ca pris
    1 007 kronor

BÄSTA PRIS IDAG

Däckonline
Frakt tillkommer Fri frakt
Däckonline
Frakt tillkommer Fri frakt
NOKIAN HAKKAPELIITTA 8- VINTERDÄCK MED BRA EGENSKAPER TILL RIKTIGT BRA PRIS
8.5
Bra pris - Finska Nokian har gjort däck sedan 1898 och när det gäller vinterdäck för nordiskt klimat har de en dominerande position på marknaden. Nokian Hakkapeliitta 8 är ett vinterdäck i mellanprissegmentet som vunnit många tester och som är välbeprövat. Enligt flera jämförelsesajter är uppemot 98 % av användarna nöjda med Nokian Hakkapeliitta 8. På sajten Testvinnare har däcket betyg 4,8 / 5 i genomsnitt av närmare 300 recensioner. Notera dock att Nokian Hakkapeliitta 8 är en modell som har några år på nacken och nu börjar ersättas med Nokian Hakkapeliitta 9 som har ännu bättre prestanda men också ett lite högre pris.
KÖREGENSKAPER PÅ SNÖ OCH IS
8.5
Miljövänliga ankardubbar - Det här däcket bygger på flera patent och är ett resultat av flera decenniers ständigt pågående produktutveckling. Dubbkonceptet Eco Stud 8 med miljövänliga ankardubbar är en viktig framgångsfaktor. Dubbplaceringen har datoroptimerats så att dubbarna är jämnt placerade över slitbanan. Nokian Hakkapeliitta 8 ger mycket kort bromssträcka på blankis enligt flera tester. Det här är också ett däck som tagits fram med miljöhänsyn, då det sliter mindre på vägen än de flesta andra dubbdäck på marknaden.
KÖREGENSKAPER PÅ BARMARK
8
Imponerande grepp på torr asfalt - Nokian Hakkapeliitta 8 ger dig bra grepp vid acceleration och inbromsning. Det är alltså inte bara när det är riktigt halt som du märker av det fina grepp som dubbarna har mot underlaget. Enligt testpanelen på Auto Motor & Sport har det här däcket ett grepp som verkligen imponerar på torr asfalt. Nokian Hakkapeliitta 8 har sneda 3D-stödlameller i mitten av slitbanan. Dessa förstärker däckets konstruktion och ger bättre styrrespons på barmark.
PRIS
9
prisvärt kvalitetsdäck - Nokian Hakkapeliitta 8 är ett mycket prisvärt däck och ett bra val för dig som är ute efter en beprövad modell snarare än det absolut senaste inom däckteknologi. Även om utvecklingen går framåt när det gäller vinterdäck så är inte framstegen så extrema att ett kvalitetsdäck som har några år på nacken är utdaterat.

FÖRDELAR

  • positive aspect
    Mycket prisvärt däck i mellanprissegmentet
  • positive aspect
    Testat och utvecklat för nordiskt klimat
  • positive aspect
    Goda köregenskaper på både barmark och is

DET FINNS NYARE DÄCK MED NÅGOT BÄTTRE PRESTANDA


6

GOODYEAR ULTRAGRIP ICE ARCTIC 205/55 R16 94T XL

Goodyear UltraGrip Ice Arctic 205/55 R16 94T XL test

EGENSKAPER

  • Typ av däck
    Dubbdäck
  • Belastningsindex
    94
  • Hastighetsindex
    T (190 km/h)
  • Bredd
    205 mm
  • Diameter
    16 tum
  • Profil
    55 %

BÄSTA PRIS IDAG

Däckonline
Frakt tillkommer Fri frakt
BUDGET-VINTER-DÄCKET FRÅN GOODYEAR
8
Det här testet har utvecklat sig till en kamp mellan de verkliga giganterna när det gäller däck. Anrika Goodyear är en amerikansk däckspecialist som platsar på den listan. Goodyear UltraGrip Ice Arctic är ett budgetvinterdäck som brukar placera sig i toppskiktet i de tester vi tagit del av. Ansedda Teknikens Värld jämförde nyligen 18 vinterdäck och Goodyear UltraGrip Ice Arctic placerade sig på en hedersam andraplats. Det här är ett däck som passar extra bra för dig som kör en stadsjeep och som står i valet och kvalet mellan dubbdäck och friktionsdäck.
KÖREGENSKAPER PÅ SNÖ OCH IS – ÅSIKTERNA OM DÄCKETS PRESTANDA GÅR ISÄR
7.5
Goodyear hävdar att detta är ett däck för dig som är ute efter “överlägsen väghållning på is”. Dubbarnas stift har en innovativ form som bidrar till korta bromssträckor. Omdömena bland recensenter skiljer sig dock åt när det gäller hur Goodyear UltraGrip Ice Arctic klarar sig på isiga och snöiga vägar. Jämfört med likvärdiga däck från andra tillverkare bedömer vi att Goodyear UltraGrip Ice Arctic är ganska medelmåttigt i detta avseende. Det är inte det självklara valet om du förväntar dig en riktigt hård vinter.
KÖREGENSKAPER PÅ BARMARK – BÄST I TEST PÅ BARMARK
9
När det gäller barmark, till exempel stadstrafik, är det inga tveksamheter utan Goodyear UltraGrip Ice Arctic är mycket bra oavsett om det handlar om torr eller våt asfalt. Du bjuds också på ett par finesser! Goodyear UltraGrip Ice Arctic har ett fälgkantsskydd som innebär att du slipper skador på fälgarna om du skulle köra in i till exempel en trottoarkant. De här är också ett av de tystaste dubbdäcken på marknaden. Det tycker vi är imponerande med tanke på det förhållandevis låga priset.
PRISVÄRT
9
Goodyear UltraGrip Ice Arctic hittar vi för strax under tusenlappen. Det är ett riktigt bra pris om du inte är ute efter ett däck med extrem prestanda på is och snö utan snarare vill åt de sköna köregenskaper och den komfort som de flesta förknippar med däck utan dubbar.

FÖRDELAR

  • positive aspect
    Konkurrenskraftigt pris
  • positive aspect
    Väldigt tystgående
  • positive aspect
    Mycket bra våtgrepp Inbyggt fälgkantsskydd

NACKDELAR

  • negative aspect
    Tveksamheter kring däckets prestanda på snö och is

7

NOKIAN WR D4 205/55 R16 91T

Nokian WR D4 205/55 R16 91T test

EGENSKAPER

  • Typ av däck
    Friktionsdäck
  • Belastningsindex
    91
  • Hastighetsindex
    T (190 km/h
  • Bredd
    205 mm
  • Diameter
    16 tum
  • Profil
    55 %

BÄSTA PRIS IDAG

Däckonline
Frakt tillkommer Fri frakt
Däckonline
Frakt tillkommer Fri frakt
ALLROUND-DÄCK FRÅN NOKIAN
7.5
Det tredje och sista däcket från Nokian i det här testet är ett friktionsdäck för medelstora till stora bilar. Däcket har tagits fram för att ge så goda allround egenskaper som möjligt. Nokian WR D4 kan vara precis det du letar efter om du vill ha ett prisvärt däck som är ganska bra på precis allt. Det här däcket placerar sig dock inte lika bra i tester som de dubbdäck från Nokian som vi recenserat.
KÖREGENSKAPER PÅ SNÖ OCH IS – MILJÖVÄNLIG GUMMIBLANDNING
7.5
Nokian WR D4 får bra betyg när det gäller bromssträckor på snö. Den speciella gummiblandningen Nokian TwinTrac Silica med naturgummi, silica och rapsolja är miljövänlig samtidigt som den bidrar till däckets goda egenskaper. Jämfört med de flesta friktionsdäck på marknaden är Nokian WR D4 riktigt bra. I vårt test har vi dock valt ut de mest högpresterande däcken vi kunnat hitta. I det sällskapet räcker inte Nokian WR D4 riktigt ända fram.
KÖREGENSKAPER PÅ BARMARK – LÅGT RULLMOTSTÅND MEN SÄMRE VÅTGREPP
7.5
En genomgående kritik mot detta däck är att våtgreppet är sämre än genomsnittet. Det kan vara värt att tänka på om det är vanligare med regn än snö på vintern där du kommer att köra bilen. Nokian WR D4 har dock mycket lågt rullmotstånd vilket ger dig flera fördelar, framförallt låga bullernivåer och sänkta kostnader för bränsle.
PRIS
9
Drygt 800 kronor tycker vi är ett bra pris. En fördel med att välja däck från Nokian är att du kan få kundsupport på svenska och att däcken är testade utifrån skandinaviska förhållanden på Nokians testanläggning.

FÖRDELAR

  • positive aspect
    Föredömligt lågt rullmotstånd
  • positive aspect
    Kort bromssträcka på snö

NACKDELAR

  • negative aspect
    Våtgreppet är sämre än genomsnittet

8

HANKOOK WINTER I*PIKE RS2 W429 205/60 R16 96T

Hankook Winter I*Pike RS2 W429 205/60 R16 96T test

EGENSKAPER

  • Typ av däck
    Dubbdäck
  • Belastningsindex
    96
  • Hastighetsindex
    T (190 km/h)
  • Bredd
    205 mm
  • Diameter
    16 tum
  • Profil
    60 %

BÄSTA PRIS IDAG

Däckonline
Frakt tillkommer Fri frakt
NÅGOT HÖGLJUDA, MEN BRA PRESTANDA
8
Sydkoreanska Hankook är en av världens största däcktillverkare och Hankook Winter I*Pike RS2 är deras standarddäck för nordiska vintervägar. Hankook gör däck i flera olika prisklasser och den här modellen är förhållandevis billig jämfört med andra däck i detta test. Hankook Winter I*Pike RS2 är bra när det behövs som mest. Däcket presterar dock inte riktigt lika bra när du kör under mindre krävande förhållanden.
KÖREGENSKAPER PÅ SNÖ OCH IS – BRA PRESTANDA NÄR DET ÄR HALT
8.5
Hankook Winter I*Pike RS2 har en slitbana med Z-formade snöräfflor som ger väldigt bra grepp även när det är djup snö på vägen. I Aftonbladets stora test av vinterdäck 2018 får Hankook Winter I*Pike RS2 höga betyg när det gäller prestanda på is och snö. Vi har även tagit del av flera andra tester där köregenskaperna under svårare förhållanden lovordas. Det beror inte bara på snöräfflorna i greppmönstret utan däcket har även påkostade dubbar som tagits fram för att vara extra hållbara.
KÖREGENSKAPER PÅ BARMARK – BÄTTRE PÅ SNÖ OCH IS ÄN TORR ASFALT
6.5
Hankook Winter I*Pike RS2 rosar inte marknaden när det gäller grepp på torr asfalt. De är inte direkt dåliga inom detta område men det är tydligt att Hankook fått kompromissa lite med barmarksegenskaperna för att kunna hålla nere kostnaderna. Även ljudnivån är något högre när du kör med Hankook Winter I*Pike RS2 istället för att välja ett dyrare vinterdäck.
PRIS
8
Drygt 860 kronor är billigt för så här säkra vinterdäck. Hankook Winter I*Pike RS2 är ett prisvärt alternativ om du bor i norra Sverige och räknar med en kall och snöig vinter. Bor du i södra Sverige där det oftast är barmark på vintern ska du välja ett annat vinterdäck. Hankook Winter I*Pike RS2 kommer helt enkelt inte helt till sin rätt på barmark.

FÖRDELAR

  • positive aspect
    Bra prestanda under svåra förhållanden
  • positive aspect
    Lågt pris

NACKDELAR

  • negative aspect
    Något högljudda

9

NANKANG SW-8 205/60 R16 96T

Nankang SW-8 205/60 R16 96T test

EGENSKAPER

  • Typ av däck
    Dubbdäck
  • Belastningsindex
    96
  • Hastighetsindex
    T (190 km/h)
  • Bredd
    205 mm
  • Diameter
    16 tum
  • Profil
    60 %

BÄSTA PRIS IDAG

Bythjul.com
Däckonline
Frakt tillkommer Fri frakt
VINTERDÄCK SOM KLARAR NORDISKT KLIMAT
7.5
Nankang är en däcktillverkare med bas i Taiwan som gör några av de billigaste vinterdäcken på marknaden. Kostnaderna för däckproduktion kan hållas nere i Asien. Därför kan Nankang leverera vinterdäck som faktiskt klarar nordiskt klimat på ett riktigt bra sätt. Att köpa Nankang SW-8 är alltså inte att kompromissa med sin säkerhet.
KÖREGENSKAPER PÅ SNÖ OCH IS – FULLT GODKÄNT GREPP UNDER TUFFA FÖRHÅLLANDEN
7.5
Nankang SW-8 har kantdesign som är tandad och ger riktigt bra prestanda när det har fallit snö på vägen. Dubbarnas oregelbundna placering ger dig även ett bra grepp på is. Enligt testsajten dacktest.com är Nankang SW-8 ett fullt rimligt val om säkerhet är din främsta prioritering och om det är ett billigt dubbdäck som du är ute efter.
KÖREGENSKAPER PÅ BARMARK – KAN INTE KONKURRERA NÄR DET GÄLLER KÖRKOMFORT
6
Trots att detta är utpräglade lågbudgetdäck är de som vi kunnat konstatera förhållandevis säkra. När det gäller körning på barmark märks det dock att Nankang SW-8 inte riktigt kan tävla med mer påkostade däck. Det beror framförallt på att gummiblandningen inte klarar att leverera goda barmarksegenskaper samtidigt som däcken lever upp till kraven på säkerhet. Att framställa gummi som klarar allt blir helt enkelt dyrare. Räkna med lite högre bullernivå och att däcken slits något snabbare än när du betalar mer för dina vinterdäck. Den speciella silica-blandningen som Nankang använt sig av i det här däcket ger dock ett riktigt bra våtgrepp.
PRIS
7
Nankang SW-8 kostar bara drygt ca 600 kronor och är klart billigast i testet. Även om du väger in att du kan få lite högre bränslekostnader och att de slits lite snabbare så är Nankang SW-8 ett ekonomiskt val.

FÖRDELAR

  • positive aspect
    Hög säkerhet i förhållande till det låga priset

NACKDELAR

  • negative aspect
    Förutom våtgreppet (som är bra) kan det här däcken inte konkurrera när det gäller barmarksegenskaper

KÖPGUIDE VINTERDÄCK

Olika typer av vinterdäck

Även om alla vinterdäck är gjorda för att du ska kunna framföra ditt fordon på ett säkert sätt när det är halt och kallt kan vinterdäcken sinsemellan ha väldigt olika egenskaper. När du ska köpa vinterdäck bör du först och främst bestämma dig för om du ska satsa på dubbdäck eller friktionsdäck.

Dubbdäck

Dubbdäck var länge det självklara valet och de bygger på en beprövad teknik som vidareutvecklas sedan 1960-talet. Svenska och finska däcktillverkare har varit drivande och detta är en typ av däck som är som gjorda för isbelagd väg i Skandinavien. Dubbarna tränger ner någon millimeter i underlaget och det förkortar bromssträckan när det är halt. Här är några saker du bör tänka på om du funderar på att köpa dubbdäck:

  • Dubbdäck ruggar upp underlaget – det är därför du får bättre grepp på is och det är därför dubbdäck försämrar vägarna på sikt.
  • För många som bor i norra Sverige och som är beroende av alltid kunna ta bilen oavsett vad det är för väder är dubbdäck det självklara valet.

Friktionsdäck

Friktionsdäck var tidigare ovanliga i vårt klimat men dagens friktionsdäck är utvecklade för att ge dig tillräckligt bra grepp även när det är riktigt halt ute. Friktionsdäck har ett mönster som ger stor friktion mot underlaget och det är tack vare det som du kan köra säkert med dem även på vintern. Friktionsdäck har ett par egenskaper som gör att de skiljer sig från dubbade vinterdäck:

  • De sliter mindre på vägen och försämrar inte luftkvaliteten på samma sätt som dubbdäck.
  • Rullmotståndet blir lägre med friktionsdäck och det innebär att bränslekostnaden sjunker och att bullret minskar.
  • Friktionsdäck passar bättre än dubbdäck vid barmarkskörning men är alltså sämre när det är väldigt halt.

Friktionsdäck är inte samma sak som så kallade allvädersdäck. Allvädersdäck, eller året runt däck, är en kompromiss och ett acceptabelt val under såväl en mild vinter som på sommaren. Det finns ingen lag som säger att du inte inte får köra med friktionsdäck året runt men det är heller ingen bra idé eftersom de alltså är optimerade för vinterförhållanden.

Ska man välja dubbdäck eller friktionsdäck?

Det finns inget givet svar på frågan om vilken typ av däck du bör välja. Många som kör i stadstrafik till vardags och som har möjlighet att låta bilen stå när det är glashalt väljer på goda grunder friktionsdäck. Om du vill försäkra dig om att ha bra grepp oavsett vad det blir för väder är däremot dubbdäck det säkraste valet. De finns också de som väljer friktionsdäck och sedan kompletterar med snökedjor vid riktigt dåligt väglag.

Var också medveten om att alla däck är unika, vilket vi kommer att visa i den här guiden. Det räcker alltså inte med att bestämma sig för vilken typ av vinterdäck du behöver, två olika däck av samma huvudtyp kan vara för gjorda för olika ändamål.

Vilka regler gäller för vinterdäck?

Det är krav på att du ska ha vinterdäck från 1 december till 31 mars. Dubbdäck får du tidigast montera på den 1 oktober och du ska ha tagit av dem senast den 15 april. Undantag medges om det finns risk för vinterväglag tidigare än 1 oktober eller senare än 15 april. Med vinterväglag menar man att delar av en väg är täckt av antingen snö eller is. Det är polisen som har sista ordet när det kommer till att bedöma om det är vinterväglag eller inte.

På vissa gator i Stockholm, Uppsala och Göteborg råder förbud mot dubbade vinterdäck. Anledningen till det är att partikeltätheten i luften är högt över gränsvärdet på dessa innerstadsgator och dubbdäck gör att luftkvaliteten försämras ytterligare.

Det minsta tillåtna mönsterdjupet i däckets huvudmönster är 3,0 mm. Man brukar rekommendera ett djup på minst 5 mm för att ha en viss säkerhetsmarginal.

SÅ GJORDE VI TESTET

Så har vi genomfört testet av vinterdäck

Vi har valt däck i olika prisklasser och testat både däck med dubbar och friktionsdäck. Ett mål har varit att få med modeller från flera av de kända tillverkarna. Finska Nokian Hakkapeliitta deltar med flera modeller och det speglar intresset för dem på den skandinaviska marknaden.

Vi har betygsatt däcken i testet genom att sammanställa resultaten av ett flertal tester under rubrikerna:

  • Köregenskaper på snö och is
  • Köregenskaper på barmark
  • Pris

Köregenskaper på snö och is

Vinterdäck är, oavsett om du har dubbar eller inte, gjorda för att du ska få så kort bromssträcka och så god manövrerbarhet som möjligt på is och snö. Det är det som skiljer vinterdäck från sommardäck. Alla däck i det här testet har fullt godkänd prestanda i detta avseende.

Köregenskaper på barmark

Många vägar saltas och plogas kontinuerligt under vintern. Hur bra däcken presterar på asfalt vid låga temperaturer kan alltså vara minst lika avgörande som hur väl de är lämpade när det är isfläckar eller djupsnö på vägen. När det gäller körning på barmark ska däcken inte bara vara säkra för att kunna konkurrera på allvar. Det bör också ha lågt rullmotstånd och bidra till god körkomfort.

Pris

De priser vi utgått från är de lägsta tillgängliga priserna vid testtillfället. Det är inte bara inköpspriset som avgör hur ekonomiska vinterdäck är att äga utan det spelar även in hur hållbara de är och vilken effekt de har på bränsleförbrukningen. 

Valet av däck har större betydelse för hur mycket drivmedel som går åt än vad många tror. Vi sätter inte ett separat betyg på priset eftersom det måste bedömas i relation till däckens köregenskaper. Däremot spelar priset en stor roll för det helhetsbetyg som vi anger efter introduktionen av respektive däck.

Ska man välja premiumdäck eller är billiga vinterdäck lika bra?

Däck för personbilar kan kosta allt från några hundralappar till tiotusentals kronor i extrema fall. Finns det något som säger att dyra däck har bättre köregenskaper än billigare däck? Ja, du får i regel vad du betalar för när det gäller vinterdäck. Att göra hållbara däck som både har ett bra grepp och som ger dig god körkomfort är en utmaning som kostar mycket pengar. Därmed inte sagt att du inte kan köpa däck som är tillräckligt säkra för en bråkdel av vad de dyraste däcken kostar. De allra billigaste däcken från märken med en utpräglad lågprisprofil presterar dock genomgående sämre i tester av däck. Bortsett från däcket från Nankang har vi i det här testet valt bort de allra billigaste vinterdäcken på marknaden.

De flesta nya däck testas och jämförs av flera oberoende aktörer. Många däckköpare läser tester noga innan de bestämmer sig. En effekt av det är det inte fungerar att producera däck som inte alls håller måttet, ingen skulle köpa dem. De kända däckmärkena är beroende av att få bra recensioner för sina modeller, år efter år. Du får alltså i regel värde för pengarna, oavsett vilken prisklass det handlar om.

En fördel med att välja billiga däck är att du har råd att byta dem oftare än när du valt premiumdäck. Hur nya däck du kör med spelar stor roll för hur däcken presterar. Det är också en fråga om hur mycket bil du kör på vintern. Kör du bara då och då kan du kanske kompromissa lite med komforten ifall det innebär att du sparar in några tusenlappar.

FAQ - vanliga frågor och svar om vinterdäck

Är det en bra idé att köpa begagnade vinterdäck?

Så länge mönsterdjupet är godkänt behöver begagnade däck inte vara osäkra. Det är dock inte säkert att det blir billigare i längden att köpa flera uppsättningar begagnade däck istället för ett par nya med längre hållbarhet. Återanvändning är bra för miljön, i det avseendet är begagnade vinterdäck en god idé!

Kan man lita på testerna?

Det figurerar en del sponsrade tester ute marknaden där resultaten i värsta fall påverkas av vem som ligger bakom testet i fråga. Då ska man ta köpråden med en nypa salt. Vi har koncentrerat oss på tester som är oberoende och som bygger på tillförlitlig testdata snarare än subjektiva värdeomdömen.

Kan man köra med samma vinterdäck i hela Europa?

Vinterdäck klassas olika beroende på vilken klimatzon de är optimerade för. Man ska också vara medveten om att dubbdäck är totalförbjudna i till exempel Tyskland, Polen och Tjeckien.

Hur ska man förvara sina vinterdäck?

När vinterdäcken inte används bör de förvaras svalt och torrt och skyddat från solljus. Annars finns det risk för sprickbildning och att gummits egenskaper försämras.

Är MS-däck vinterdäck?

MS-däck är däck som har tagits fram för att ge bra egenskaper i både lera och snö. Däck som har den här märkningen är utvecklade för vinterförhållanden men det är inte säkert att de lever upp till de krav som ställs på vinterdäck i Sverige. Om du vill använda ett MS-däck på vintern måste du alltså försäkra dig om att det har rätt märkning för det.

Resurser

https://www.test.se/vinterdack/5258

https://www.aftonbladet.se/bil/a/9m40Lr/stort-test-har-ar-basta-vinterdacken-2018

http://www.tyrereviews.co.uk

https://www.dacktest.com

https://teknikensvarld.se/test-av-vinterdack-2019-2020/

The most polular three-dimensional twisty puzzle is the Rubik's Cube. Learn the easiest cube solution here.

Fler priser
Däckonline
Frakt tillkommer Fri frakt
Svenska Gummihuset
Däckonline
Frakt tillkommer Fri frakt
Däckonline
Frakt tillkommer Fri frakt
Däckonline
Frakt tillkommer Fri frakt
Däckonline
Frakt tillkommer Fri frakt
Däckonline
Frakt tillkommer Fri frakt
Däckonline
Frakt tillkommer Fri frakt
Däckonline
Frakt tillkommer Fri frakt
Däckonline
Frakt tillkommer Fri frakt
Däckonline
Frakt tillkommer Fri frakt
Däckonline
Frakt tillkommer Fri frakt
Bythjul.com
Däckonline
Frakt tillkommer Fri frakt