TEST AV VINTERDÄCK
TESTADE



PRODUKTER I DETTA TEST
PIRELLI WINTER SOTTOZERO 3 275/40 R 18 103V MO - BÄSTA PREMIUMKÖP

EGENSKAPER
-
Typ av däckFriktionsdäck
-
Belastningsindex103
-
HastighetsindexV (240km/h)
-
Bredd275 mm
-
Diameter18 tum
-
Profil40 %
JÄMFÖR PRIS MED PRISJAKT
Priser och lagerstatus från Prisjakt.nu
FÖRDELAR
-
Klart bäst i test när det gäller barmarkskörning
-
Bra egenskaper på snö
NACKDELAR
-
Smakar det så kostar det
MICHELIN X-ICE NORTH 4 205/55 R 16 94T - BÄSTA EKONOMIKÖP

EGENSKAPER
-
Typ av däckDubbdäck
-
Belastningsindex94
-
HastighetsindexT (190 km/h)
-
Bredd205 mm
-
Diameter16 tum
-
Profil55%
JÄMFÖR PRIS MED PRISJAKT
Priser och lagerstatus från Prisjakt.nu
FÖRDELAR
-
Extra hållbart och tystgående
-
Testvinnare med extremt bra grepp på is
-
Sportig design
NACKDELAR
-
Inte bäst i klassen när det gäller grepp på våt asfalt
NOKIAN HAKKAPELIITTA 9 205/55 R 16 94T - BÄSTA BUDGETKÖP

EGENSKAPER
-
Typ av däckDubbdäck
-
Belastningsindex94
-
HastighetsindexT (190 km/h)
-
Bredd205 mm
-
Diameter16 tum
-
Profil55%
JÄMFÖR PRIS MED PRISJAKT
Priser och lagerstatus från Prisjakt.nu
FÖRDELAR
-
Avancerad däckteknologi till ett bra pris
-
Suveränt grepp när det är blött på vägen
NACKDELAR
-
Konkurrensen har hårdnat och Nokian Hakkapeliitta 9 dominerar inte lika stort i nyare tester som Nokian Hakkapeliitta 8 gjorde
CONTINENTAL VIKING CONTACT 7 205/55 R 16 94T

EGENSKAPER
-
Typ av däckFriktionsdäck
-
Belastningsindex94
-
HastighetsindexT (190 km/h)
-
Bredd205 mm
-
Diameter16 tum
-
Profil55 %
-
Ca Pris1200kr
JÄMFÖR PRIS MED PRISJAKT
Priser och lagerstatus från Prisjakt.nu

FÖRDELAR
-
Utvecklat för nordiskt klimat
-
Lågt rullmotstånd ger lägre bränsleförbrukning
-
God komfort och mycket körglädje
NACKDELAR
-
Inte fullt lika bra grepp som dubbdäck på is
FÖRDELAR
-
Mycket prisvärt däck i mellanprissegmentet
-
Testat och utvecklat för nordiskt klimat
-
Goda köregenskaper på både barmark och is
DET FINNS NYARE DÄCK MED NÅGOT BÄTTRE PRESTANDA
FÖRDELAR
-
Konkurrenskraftigt pris
-
Väldigt tystgående
-
Mycket bra våtgrepp Inbyggt fälgkantsskydd
NACKDELAR
-
Tveksamheter kring däckets prestanda på snö och is
NOKIAN WR D4 205/55 R16 91T

EGENSKAPER
-
Typ av däckFriktionsdäck
-
Belastningsindex91
-
HastighetsindexT (190 km/h
-
Bredd205 mm
-
Diameter16 tum
-
Profil55 %
JÄMFÖR PRIS MED PRISJAKT
Priser och lagerstatus från Prisjakt.nu
FÖRDELAR
-
Föredömligt lågt rullmotstånd
-
Kort bromssträcka på snö
NACKDELAR
-
Våtgreppet är sämre än genomsnittet
HANKOOK WINTER I*PIKE RS2 W429 205/60 R16 96T

EGENSKAPER
-
Typ av däckDubbdäck
-
Belastningsindex96
-
HastighetsindexT (190 km/h)
-
Bredd205 mm
-
Diameter16 tum
-
Profil60 %
JÄMFÖR PRIS MED PRISJAKT
Priser och lagerstatus från Prisjakt.nu
FÖRDELAR
-
Bra prestanda under svåra förhållanden
-
Lågt pris
NACKDELAR
-
Något högljudda
FÖRDELAR
-
Hög säkerhet i förhållande till det låga priset
NACKDELAR
-
Förutom våtgreppet (som är bra) kan det här däcken inte konkurrera när det gäller barmarksegenskaper
KÖPGUIDE VINTERDÄCK
Olika typer av vinterdäck
Även om alla vinterdäck är gjorda för att du ska kunna framföra ditt fordon på ett säkert sätt när det är halt och kallt kan vinterdäcken sinsemellan ha väldigt olika egenskaper. När du ska köpa vinterdäck bör du först och främst bestämma dig för om du ska satsa på dubbdäck eller friktionsdäck.
Dubbdäck
Dubbdäck var länge det självklara valet och de bygger på en beprövad teknik som vidareutvecklas sedan 1960-talet. Svenska och finska däcktillverkare har varit drivande och detta är en typ av däck som är som gjorda för isbelagd väg i Skandinavien. Dubbarna tränger ner någon millimeter i underlaget och det förkortar bromssträckan när det är halt. Här är några saker du bör tänka på om du funderar på att köpa dubbdäck:
- Dubbdäck ruggar upp underlaget – det är därför du får bättre grepp på is och det är därför dubbdäck försämrar vägarna på sikt.
- För många som bor i norra Sverige och som är beroende av alltid kunna ta bilen oavsett vad det är för väder är dubbdäck det självklara valet.
Friktionsdäck
Friktionsdäck var tidigare ovanliga i vårt klimat men dagens friktionsdäck är utvecklade för att ge dig tillräckligt bra grepp även när det är riktigt halt ute. Friktionsdäck har ett mönster som ger stor friktion mot underlaget och det är tack vare det som du kan köra säkert med dem även på vintern. Friktionsdäck har ett par egenskaper som gör att de skiljer sig från dubbade vinterdäck:
- De sliter mindre på vägen och försämrar inte luftkvaliteten på samma sätt som dubbdäck.
- Rullmotståndet blir lägre med friktionsdäck och det innebär att bränslekostnaden sjunker och att bullret minskar.
- Friktionsdäck passar bättre än dubbdäck vid barmarkskörning men är alltså sämre när det är väldigt halt.
Friktionsdäck är inte samma sak som så kallade allvädersdäck. Allvädersdäck, eller året runt däck, är en kompromiss och ett acceptabelt val under såväl en mild vinter som på sommaren. Det finns ingen lag som säger att du inte inte får köra med friktionsdäck året runt men det är heller ingen bra idé eftersom de alltså är optimerade för vinterförhållanden.
Ska man välja dubbdäck eller friktionsdäck?
Det finns inget givet svar på frågan om vilken typ av däck du bör välja. Många som kör i stadstrafik till vardags och som har möjlighet att låta bilen stå när det är glashalt väljer på goda grunder friktionsdäck. Om du vill försäkra dig om att ha bra grepp oavsett vad det blir för väder är däremot dubbdäck det säkraste valet. De finns också de som väljer friktionsdäck och sedan kompletterar med snökedjor vid riktigt dåligt väglag.
Var också medveten om att alla däck är unika, vilket vi kommer att visa i den här guiden. Det räcker alltså inte med att bestämma sig för vilken typ av vinterdäck du behöver, två olika däck av samma huvudtyp kan vara för gjorda för olika ändamål.
Vilka regler gäller för vinterdäck?
Det är krav på att du ska ha vinterdäck från 1 december till 31 mars. Dubbdäck får du tidigast montera på den 1 oktober och du ska ha tagit av dem senast den 15 april. Undantag medges om det finns risk för vinterväglag tidigare än 1 oktober eller senare än 15 april. Med vinterväglag menar man att delar av en väg är täckt av antingen snö eller is. Det är polisen som har sista ordet när det kommer till att bedöma om det är vinterväglag eller inte.
På vissa gator i Stockholm, Uppsala och Göteborg råder förbud mot dubbade vinterdäck. Anledningen till det är att partikeltätheten i luften är högt över gränsvärdet på dessa innerstadsgator och dubbdäck gör att luftkvaliteten försämras ytterligare.
Det minsta tillåtna mönsterdjupet i däckets huvudmönster är 3,0 mm. Man brukar rekommendera ett djup på minst 5 mm för att ha en viss säkerhetsmarginal.
SÅ GJORDE VI TESTET
Så har vi genomfört testet av vinterdäck
Vi har valt däck i olika prisklasser och testat både däck med dubbar och friktionsdäck. Ett mål har varit att få med modeller från flera av de kända tillverkarna. Finska Nokian Hakkapeliitta deltar med flera modeller och det speglar intresset för dem på den skandinaviska marknaden.
Vi har betygsatt däcken i testet genom att sammanställa resultaten av ett flertal tester under rubrikerna:
- Köregenskaper på snö och is
- Köregenskaper på barmark
- Pris
Köregenskaper på snö och is
Vinterdäck är, oavsett om du har dubbar eller inte, gjorda för att du ska få så kort bromssträcka och så god manövrerbarhet som möjligt på is och snö. Det är det som skiljer vinterdäck från sommardäck. Alla däck i det här testet har fullt godkänd prestanda i detta avseende.
Köregenskaper på barmark
Många vägar saltas och plogas kontinuerligt under vintern. Hur bra däcken presterar på asfalt vid låga temperaturer kan alltså vara minst lika avgörande som hur väl de är lämpade när det är isfläckar eller djupsnö på vägen. När det gäller körning på barmark ska däcken inte bara vara säkra för att kunna konkurrera på allvar. Det bör också ha lågt rullmotstånd och bidra till god körkomfort.
Pris
De priser vi utgått från är de lägsta tillgängliga priserna vid testtillfället. Det är inte bara inköpspriset som avgör hur ekonomiska vinterdäck är att äga utan det spelar även in hur hållbara de är och vilken effekt de har på bränsleförbrukningen.
Valet av däck har större betydelse för hur mycket drivmedel som går åt än vad många tror. Vi sätter inte ett separat betyg på priset eftersom det måste bedömas i relation till däckens köregenskaper. Däremot spelar priset en stor roll för det helhetsbetyg som vi anger efter introduktionen av respektive däck.
Vissa butiker erbjuder rabattkoder vilket gör priset ännu bättre
- CDON rabattkod
- Mister Spex rabattkod
- Tidningskung rabattkod
- InkClub rabattkod
- Booking rabattkod
- Stayhard rabattkod
Ska man välja premiumdäck eller är billiga vinterdäck lika bra?
Däck för personbilar kan kosta allt från några hundralappar till tiotusentals kronor i extrema fall. Finns det något som säger att dyra däck har bättre köregenskaper än billigare däck? Ja, du får i regel vad du betalar för när det gäller vinterdäck. Att göra hållbara däck som både har ett bra grepp och som ger dig god körkomfort är en utmaning som kostar mycket pengar. Därmed inte sagt att du inte kan köpa däck som är tillräckligt säkra för en bråkdel av vad de dyraste däcken kostar. De allra billigaste däcken från märken med en utpräglad lågprisprofil presterar dock genomgående sämre i tester av däck. Bortsett från däcket från Nankang har vi i det här testet valt bort de allra billigaste vinterdäcken på marknaden.
De flesta nya däck testas och jämförs av flera oberoende aktörer. Många däckköpare läser tester noga innan de bestämmer sig. En effekt av det är det inte fungerar att producera däck som inte alls håller måttet, ingen skulle köpa dem. De kända däckmärkena är beroende av att få bra recensioner för sina modeller, år efter år. Du får alltså i regel värde för pengarna, oavsett vilken prisklass det handlar om.
En fördel med att välja billiga däck är att du har råd att byta dem oftare än när du valt premiumdäck. Hur nya däck du kör med spelar stor roll för hur däcken presterar. Det är också en fråga om hur mycket bil du kör på vintern. Kör du bara då och då kan du kanske kompromissa lite med komforten ifall det innebär att du sparar in några tusenlappar.
FAQ - vanliga frågor och svar om vinterdäck
Är det en bra idé att köpa begagnade vinterdäck?
Så länge mönsterdjupet är godkänt behöver begagnade däck inte vara osäkra. Det är dock inte säkert att det blir billigare i längden att köpa flera uppsättningar begagnade däck istället för ett par nya med längre hållbarhet. Återanvändning är bra för miljön, i det avseendet är begagnade vinterdäck en god idé!
Kan man lita på testerna?
Det figurerar en del sponsrade tester ute marknaden där resultaten i värsta fall påverkas av vem som ligger bakom testet i fråga. Då ska man ta köpråden med en nypa salt. Vi har koncentrerat oss på tester som är oberoende och som bygger på tillförlitlig testdata snarare än subjektiva värdeomdömen.
Kan man köra med samma vinterdäck i hela Europa?
Vinterdäck klassas olika beroende på vilken klimatzon de är optimerade för. Man ska också vara medveten om att dubbdäck är totalförbjudna i till exempel Tyskland, Polen och Tjeckien.
Hur ska man förvara sina vinterdäck?
När vinterdäcken inte används bör de förvaras svalt och torrt och skyddat från solljus. Annars finns det risk för sprickbildning och att gummits egenskaper försämras.
Är MS-däck vinterdäck?
MS-däck är däck som har tagits fram för att ge bra egenskaper i både lera och snö. Däck som har den här märkningen är utvecklade för vinterförhållanden men det är inte säkert att de lever upp till de krav som ställs på vinterdäck i Sverige. Om du vill använda ett MS-däck på vintern måste du alltså försäkra dig om att det har rätt märkning för det.
Resurser
https://www.test.se/vinterdack/5258
https://www.aftonbladet.se/bil/a/9m40Lr/stort-test-har-ar-basta-vinterdacken-2018
https://teknikensvarld.se/test-av-vinterdack-2019-2020/
The most polular three-dimensional twisty puzzle is the Rubik's Cube. Learn the easiest cube solution here.