Black Friday 2020 – Vad räknas som rea?
Om någon får en fråga om vad Black Friday och Black Week är för något är ett vanligt svar att det är en rea. En rea är i sin tur en tidsperiod under vilken vi erbjuds ett rabatterat pris på en eller flera varor. Men du kan tyvärr inte alltid vara säker på att Black Friday 2020 kommer att innebära att varor säljs till sänkta priser. Här kommer vi att titta på vad som krävs av en Black Friday rea och hur du undviker bluffpriser under Black Friday 2020.
Så undviker du missvisande reor under Black Friday
Om du är inställd på att göra fynd under en Black Friday rea är det helt avgörande att det verkligen är just en rea butiken erbjuder. Och inte bara priser som framställs som låga, fast de i själv verkligt är ordinarie priser eller det till och med är fråga om en prishöjning. Under tidigare Black Week har sådant kunnat förekomma. Men trenden är som väl bättre reor under Black Week och vi hoppas såklart på en Black Friday 2020 med riktigt fina erbjudanden! Här följer ett antal regler som butiker måste följa för att leva upp till vad som räknas som rea:
Varorna som säljs till reapris måste ha ingått i det ordinarie sortimentet
Det går inte att sänka priset på en vara som inte först har haft ett ordinarie pris. När en butik tar in varor som de inte tidigare sålt för att sälja dem billigt under Black Friday 2020 är det oetiskt. Då handlar det om att dra fördel av Black Friday utan att hålla sig inom ramarna för vad som är ok. Du bör vara uppmärksam på att varor som säljs under Black Week faktiskt är något som funnits sedan tidigare i butiken.
Det kan bara vara rea under en begränsad tid
Det är inte rea bara för att en vara säljs till ett pris som ligger lite under vad andra butiker tar. En Black Friday rea ska bara pågå under Black Week, annars är det snarare fråga om en vanlig prissänkning. Man brukar alltså säga att en rea ska pågå under en begränsad tid. Inom Svensk Handel drar man normalt en gräns vid två månader. Men en Black Friday rea ska vara kortare och inte bara övergå i en mellandagsrea efter jul. Kutymen är att många av prissänkningarna under Black Week endast gäller under en dag. Det är en del av vad som gör den här rean så speciell.
Det måste vara fråga om en ordentlig prissänkning
En prissänkning får inte vara obetydlig när en butik skyltar med att de har en rea. Hur många procent priset ska sänkas är inte fastslaget utan det är något som man får avgöra från fall till fall. Handlar det om en typ av produkt med mycket små marginaler kan en mindre sänkning anses vara en rea. Jämfört med branscher där det generellt är stora påslag, som till exempel kläder, där förväntas en högre procent för att det ska vara en rea. Jämför priset på varan med det ordinarie under Black Week och försäkra dig om att du verkligen gör en ordentlig besparing.
Priset får inte höjas innan rean startar, för att sedan kunna sänkas
Ett grepp som är uppenbart fult, men som kunnat förekomma under Black Week och Black Friday, är att en butik höjer ett pris på en vara alldeles innan en rea för att sedan kunna visa att man sänkt det. Det är vilseledande marknadsföring och kan leda till att vite utdöms. Det kan vara svårt att skydda sig mot den typen av knep som konsument, men ett sätt är att bara handla i butiker som du har förtroende för. Se också till att jämföra priser på varor du funderar på att köpa.
En butik får inte ha väsentligt färre varor till nedsatt pris än vad som efterfrågas
Självklart kan en reavara ta slut utan att det försiggått något fuffens. Men ett område som är något av en gråzon är när en butik använder lockpris på en vara de inte har så många av, för att få besökare att köpa något helt annat. Som konsument kan du försöka skydda dig mot det under Black Friday genom att kontrollera med en butik att det finns tillräckligt många exemplar kvar för att du ska kunna hinna köpa ett innan det tar slut.
Ett erbjudande får inte vara falskt
Att marknadsföra ett erbjudande som inte finns på riktigt under Black Friday eller Black Week är otillåtet. Allt som framgår av en annons ska vara sant och det får inte finns otydliga förbehåll som gör att erbjudandet är ett annat i praktiken än vad det verkade från början. Hittar du ett erbjudande som verkar för bra för att vara sant, eller bara hade till syfte att få folk att gå till en butik kan du anmäla det till Konsumentverket.