• Uppladdning Black Friday - Så såg det ut 2017

    Vi laddar upp inför Black Friday med att titta tillbaka på tidigare år.

    För femte året i rad ökade försäljningen under Black Friday 2017 som alltmer tenderar att bli Black Week. Evenemanget gick av stapeln den 24 november och 2017 var det år som bland annat utmärktes av ändrade köpmönster. Black Friday infaller alltid fjärde fredagen i november, dagen efter Thanksgiving.


    Black Friday 2017 slog nya rekord

    Black Friday 2017 satte rekord för konsumtionen i Sverige. Under ett dygn handlade svenskarna för drygt 5,3 miljarder kronor, vilket är en ökning med 46 % jämfört med Black Friday 2016. Postnord hanterade 719 000 paket och uppger att det är en ökning med 51 % från föregående år. Det var väsentligt större paketvolymer än de prognoser e-handelsföretagen lämnat till Postnord. Prognoserna låg till grund för deras planering av bemanning och fordon, så en stor del av paketen blev försenade under Black Friday 2017.

    Hela 95 % av svenskarna uppmärksammade att det var Black Friday 2017. Det har blivit en dag som fått fäste och som många konsumenter väntar in. Kunderna visade sig dock mer kräsna detta år och nöjde sig inte med vilka rabatter som helst, många uppgav att det måste röra sig om 40–50 % för att de ska bli intresserade. Var tredje svensk köpte något på rean och allt fler använde sig av rabattkoder. Totalt spenderades det i snitt 2 290 kronor per handlande person och de mest populära varorna var kläder, hemelektronik, skönhets/hälsoprodukter och mediavaror - i nämnd ordning.


    Ändrade köpmönster under Black Friday 2017

    Över 50% av köpen gjordes online och av dem var det 40 % som gjordes på en smartphone! De viktigaste källorna för köp på nätet var butikens eller varumärkets egen hemsida, samt Google och Facebook. Det visar tydligt hur viktig den digitala handeln är under Black Friday och att den digitala marknadsföringen blir allt mer betydelsefull. 

    Även om många valde att handla online var det fortfarande populärt att handla i fysiska butiker under Black Friday 2017. Flera handlare uppgav att de fick bemanna upp både affärerna och lagren inför shoppingdagen. Antalet konsumenter som handlade i fysiska butiker sjönk dock jämfört med de som valde att handla online, men många gjorde både och, så det var inte antingen eller.

    Black Friday är ett internationellt fenomen men 2017 minskade köpen från utlandet bland svenskarna. Totalt handlade svenska konsumenter för 230 miljoner kronor från utländska sajter år 2017, vilket motsvarar cirka 5 % av konsumtionen på Black Friday 2017. Det i sin tur kan jämföras med 6 % 2016 och 9 % 2015. Alltså en klart positiv utveckling för våra handlare och den svenska marknaden. Svenskarna väljer alltså mer och mer att handla på hemmaplan.


    Startskott för julhandeln

    Black Friday ses numera som startskottet för julhandeln och rean sprider sig alltmer över hela veckan. Alla köpte dock inte julklappar på Black Friday 2017. 58 % av konsumenterna handlade enbart till sig själva, 11 % handlade enbart julklappar och 25 % handlade både julklappar och till sig själva. 

    Julklappsinköpen under Black Week kommer att öka mycket mer enligt prognoser och det säger sig självt; om man kan köpa julklapparna till reducerat pris några veckor tidigare än vanligt, så kommer många kunder att göra det.


    Populära produkter under Black Friday 2017

    Kläder var det som var allra mest populärt bland de som handlade på rean, 42 % köpte något klädesplagg. Många barnfamiljer inväntade readagen och köpte vinterkläder, kängor, regnkläder och fotbollsskor till de växande barnen. Något som alla föräldrar vet är en stor utgiftspost varje år. Festklänningar, modeplagg och märkesvaror sålde också bra.

    Hemelektronik var som alltid en storsäljare och 32 % av kunderna köpte något ur den kategorin. Hörlurar, mobiltelefoner, tv-apparater och bluetooth högtalare var det som sålde bäst 2017. Bärbara datorer och spelkonsoler fanns också bland storsäljarna - en del säkert tänkta som efterlängtade julklappar.

    Skönhet/hälsa är den kategori som ökade mest. 2016 var det endast 6 % som valde att satsa på denna kategori. Medan det på Black Friday 2017 var 20 % av kunderna som satsade på sitt välmående, ofta efter tips från olika bloggar. Olika kosttillskott och hälsokost gick bra, men dyra parfymer, krämer och smink av kända märken var det som lockade flest.

    Mediavaror har alltid varit gångbart på Black Friday. Så även detta året då 19 % av kunderna köpte musik, böcker, spel och filmer. Alla vill inte använda sig av streamingtjänster, även om det också är populärt.


    Tips och råd till dig som kund inför Black Friday 2019

    Om du gör en lista på vad du faktiskt behöver och vill ha, så minskar du risken för impulsköp. Det är bra att hålla koll på villkor som öppet köp och prisgaranti. Lägg gärna upp en budget och bestäm dig i förväg hur mycket du vill spendera. Du kan läsa våra produkttester och jämföra recensioner för att lära dig mer om olika modeller - de som satsar på fjolårets modeller kan ofta göra ett klipp. Du kan givetvis passa på att fixa julklapparna eller varför inte bara satsa på dig själv. Genom att rannsaka sig från tidigare års reor är det enkelt att se vad man faktiskt använde och vad som var ett klassiskt impulsköp. Här hittar du alla Black Friday 2020 kampanjer

discount-badge
Fyndiq

Studenter får 5% rabatt hos Fyndiq!

Utgår 31 December 2026
Visa rabattkod
Ges till studenter
3 personer har använt kampanjen idag
discount-badge
Lenovo

10% rabatt på ditt nästa köp!

Utgår 31 December
Visa rabattkod
Ges vid registrering
480 har klickat på kampanjen
discount-badge
Lenovo

Studenter och alumner får 10% rabatt hos Lenovo!

Utgår 31 December 2025
Visa rabattkod
Ges till studenter
2 personer har använt kampanjen idag
discount-badge
HP

Spara 6000kr på HP OmniBook Ultra Laptop 14-fd0036no!

Utgår 31 December
Visa rabattkod
SUPER2000
1 person har använt kampanjen idag
Visa fler liknande erbjudanden
Visa alla Datorer & Elektronik rabattkoder
Filip Svensson
Filip kommer från en bakgrund som journalist och har arbetat som både allmänreporter och sportreporter. Under en period befann han sig ute på de svenska fotbollsarenorna och rapporterade om allsvensk fotboll. Drömmen var att ta sig ut till de stora arenorna i Europa men ett jobbyte fick Filip att tänka om.I januari 2018 introducerades Filip för sökmotoroptimering, SEO, och därefter var han fast. Möjligheten att påverka vad som syns i Googles sökfält väckte en stor nyfikenhet han inte kunde slita sig ifrån. Ganska snabbt släppte han tankarna på sportjournalistiken och idag kombinerar han i stället sitt intresse för det skrivna ordet med sina SEO-kunskaper här på Expressen Rabattkoder.Filip har arbetat med Expressen Rabattkoder sedan december 2019.

Kopiera koden/Gå till kassan

 
  Kopiera
rabattkod
Koden kopierad!
Gå till
Fungerade koden?