• Test av elcyklar

    Minns du hur härligt det var att susa fram på cykeln som barn? Vinden i håret och känslan av frihet är något många uppskattar. Men en tur på en vanlig cykel i vuxen ålder kan många gånger kännas både svettigt och jobbigt, framförallt när man har en tid att passa. Med en elcykel får man dock hjälp att trampa, kommer fram snabbt och orkar längre.

    Elcykeln är inget modernt fenomen, men det har på bara några år blivit toppmodernt att välja elcykeln framför bilen som pendlingsfordon i både stadsmiljö och på mindre orter. Valet känns rätt i tiden, både som ett miljövänligt fordon och för att sänka sina resekostnader. Men elcyklar kostar oftast mycket pengar jämfört med vanliga cyklar, och det är inte alla köp som är värda att göra. Vi guidar dig igenom de tio populäraste elcyklarna just nu.




    Bästa elcykeln - sammanfattning


    Det är lättare sagt än gjort att svara på frågan vilken som är den bästa elcykeln. Det är såklart beroende på vad du söker. För dig som är ute efter den bästa budgetmodellen är vår rekommendation att satsa på Asaklitt eCity. För även om Asaklitt eCity har ett mindre fraktutrymme är det väldigt mycket cykel för en, för ämnet, liten peng.

    Bästa premiummodell anser vi vara Merida eSpresso 300 EQ. Även om de andra modellerna ligger väldigt nära i betyg så vinner den på att ha en bra helhet utan saker att klaga på. Merida eSpresso passar också bäst för dig som söker en hybridcykel där modellen lutar mer åt en MTB elcykel.

    Testets bästa stadscykel av klassisk dam-modell går till Crescent Elina. För att erbjuda hela paketet till ett vettigt pris och ge en cykel man kan lita på varje dag. Är du en person som vill kunna frakta mycket gods eller flera barn kan en elcykel med flak eller låda vara bättre än något av de alternativen som presenterats här.



    Guide till de populäraste elcyklarna


    Genom vår guide av elcyklar kan du ta del av de mest populära elcyklarna på marknaden just nu. Vi har valt olika modeller och olika prisklasser för att du lättare ska hitta en modell som matchar dina behov. Vi har sammanställt flera olika tester och recensioner till en större guide för att ha informationen samlad till en överskådlig text. Följande elcyklar kan du läsa om i denna guide:




    Fördelar med elcyklar


    Fördelarna med en elcykel är många. Du får frisk luft, du rör på dig och med batteriets hjälp kommer du fram snabbare och orkar längre. Med hjälp av motorn och batteriet kan du därför ta dig mycket större avstånd, samt lättare frakta sådant som packning och matkassar. Med hjälp av motorn tar en sträcka alltid lika lång tid varje gång du cyklar den, vilket gör din restid lätt att beräkna och du vet att du kan vara punktlig. Du kommer inte heller komma fram genomsvettig och trött eftersom du får hjälp att trampa och hålla ett högt tempo. 

    För de som är äldre eller försvagade kan en elcykel ge en frihet som annars kanske inte vore möjlig. Plus att studier från Norge och Danmark visar att den som äger en elcykel oftare väljer cykeln framför bilen, än den som äger en vanlig cykel och bil. 




    För vem passar en elcykel?


    Myten om att en elcykel endast skulle vara för äldre eller sjuka har vid det här laget helt tvättats bort. Idag är elcykeln för alla som har rimliga avstånd att ta sig. Jobbar du många mil bort från din bostad är bil ett lämpligare färdmedel, men för dig som har några kilometer är elcykeln ett ypperligt alternativ. 

    Elcykeln passar dig som pendlar i stan, för dig som bor på mindre ort och smidigt vill kunna ta dig runt i närliggande områden, samt för dig som har barn/husdjur/tunga matkassar som behöver transporteras rimliga avstånd till skola/aktiviteter eller hem. Precis som med en vanlig cykel är det självklart viktigt att du har tillgång till bra cykelbanor eller annan plats där du faktiskt kan cykla. 




    Vad kännetecknar elcyklar?


    När man pratar om en cykel som går på el kan det vara lätt att tänka på en moped, men så är inte fallet. Det här är en elcykel:

    • Du känner igen en elcykel på det ofta synliga batteriet samt den något högre hastigheten än vad de flesta vanliga cyklar går i. 
    • Elcykeln har alltså en elmotor som hjälper dig att cykla. Den ska slå av motorfunktionen när du når den lagstadgade hastigheten 25 km/h. Vill du cykla snabbare än så får du ordna mer hastighet genom att trampa själv.
    • En elcykel är inte en moped. Det är en vanlig cykel som man satt en motor och ett batteri på. Därför klassas den som en cykel och ska följa samma trafikregler som vanliga cyklar.


    Hur fungerar en elcykel?


    Med hjälp av ett laddningsbart batteri drivs en motor placerad i mitten av ramen, alternativt i fram- eller bakhjulet. När du trampar, och motorn är på, kommer motorn driva cykeln framåt. De allra flesta cyklar har flera inställningar så du kan hitta rätt nivå på motorhjälp för dig. Du kan därför inte “köra” din elcykel utan att trampa själv. Den stora skillnaden från en vanlig cykel är därför att du bara kommer fram snabbare och smidigare än vanligt, men du utför samma rörelse som vid cykling.




    Vilka egenskaper är viktiga vid köp av elcykel?


    I denna guide har vi valt att bedöma elcyklarna utifrån följande kriterier:

    • Prestanda
    • Funktioner
    • Kvalitet
    • Kostnad


    Prestanda


    Oavsett vilket fordon man använder är självklart prestanda en av de viktigaste aspekterna. Man vill veta hur långt batteriet tar en, hur många växlar man har att använda sig av samt hur säkert fordonet är och att det har bra bromsar. Andra frågor man ställer sig är: Hur laddar man sin elcykel? Vad kan man förvänta sig av sitt fordon? Samt hur bra den presterar i uppförsbackar och på ojämna underlag.



    Funktioner


    Elcyklar kommer med olika funktioner. Dessa är viktiga att bedöma. Sådant som smart laddning, färddator och andra finesser kan vara det som gör skillnaden på om ett köp blir av eller inte. Finesserna och funktionerna blir fler allt eftersom marknaden utvecklas och det blir tydligare vad som är önskvärt och behövligt.



    Kvalitet


    Med tanke på den ofta stora prislappen är det självklart önskvärt att det man köper är av god kvalitet. Vi bedömer därför byggkvaliteten och hur ofta du behöver underhålla cykeln och dess växlar, bromsar med mera.

    Under kvalitet väljer vi även att bedöma cykelns komfort. Hur sadeln känns, är cykeln bekväm att cykla på och är det enkelt att handskas med den i farten.



    Kostnad


    Kostnad kan innebära flera saker. Dels har du det faktiska priset vid inköpet av en elcykel. Är dyrast alltid bäst för den enskilda individen? Vidare tillkommer sådant som driftskostnader, underhåll och eventuella tillbehör man behöver köpa till som inte följer med vid köp. 

    Oavsett kvalitet så håller inte batteriet för evigt och behöver förr eller senare bytas ut. Batterier med längre livslängd är vanligtvis dyrare vid inköp, men i längden kan de sänka dina totala kostnader eftersom du då inte behöver köpa nytt batteri lika ofta.

    Priserna vi listat i guiden är de lägsta priset vi hittat på nätet för respektive elcykel. Vi har inte tagit med tillfälliga rabatter. Du kan självklart ha tur och hitta cykeln till ett rabatterat pris som är lägre än vad som står här.




    Så här har vi gjort vårt urval av elcyklar


    När vi valt ut elcyklarna till det här testet så har vi valt cyklar som är populära och som fått bra omdömen i andra recensioner. Samtliga elcyklar i vårt test är självklart bra produkter. Men de skiljer sig åt på olika sätt, både i utförande och hur de upplevs vid användandet. Vi har även valt olika modeller för att passa fler stilar och önskemål. 

    Eftersom det är kvalitativa produkter som testats och recenserats väl på flera håll kan vi vara säkra på att alla cyklar i testet är till belåtenhet. Man behöver bara hitta den stilen som passar sina personliga önskemål och behov.




    Test av elcyklar 2019




    Asaklitt eCity 36 V (UNISEX) cirka 10 000 kronor


    Asaklitt eCity 36 V är ett budgetalternativ för dig som vill ha en helt okej elcykel för måttliga cykelavstånd i vardagen. Clas Ohlson har skapat sin egen elcykel i unisex-modell och genom att själva stå för komponenterna så kan de på så sätt hålla nere priset. Med det lägre priset kommer dock en mer begränsad elcykel än några av de dyrare modellerna i testet, och på vissa delar märks det mer än på andra. Designen är en klassisk “damcykel” som finns i svart eller vitt.

    Helhetsbetyg: 6,5/10

    • Däck: 28 tum
    • Motor: TranzX 250W, placering fram
    • Räckvidd: ca 50 km
    • Hastighet: 26 km/h
    • Växlar: 7
    • Vikt: 25,6 kg

    Prestanda - Svag motor men bra bromsar


    Asaklitt eCity är inte den cykeln i testet med bäst prestanda, men du får fortfarande mycket cykel för pengarna. Den är utrustad med bra bromsar som är tre till antalet; fotbroms och handbroms både fram och bak. Vid hårda inbromsningar är cykeln stabil och bekväm. Den är också utrustad med sju växlar och motorn är placerad på det klassiska viset i framdäckets nav.

    Motorn är här något svag och har svårigheter att driva på vid start i uppförsbacke. Batteriet är placerat på pakethållaren och ersätter möjligheten att kunna använda pakethållaren till något annat. Så om du vill frakta något behöver det vara någon annanstans på cykeln. Det tar 6–8 timmar för laddning av ett tomt till ett fullt batteri.

    Prestanda betyg: 6/10


    Funktioner - Minimalistisk färddator och gångassistans


    Precis bredvid vänster handtag finner du Asaklitt eCitys minimalistiska display. Till skillnad från dyrare modeller är den inte avtagbar och ger ganska lite finesser, men det viktigaste är med. Här kan du höja och sänka kraften på motorns driv, se hur mycket batteri du har kvar samt se hur snabbt cykeln går - en mycket bra funktion. Elcykeln är även utrustad med en gångassistans på 6 km/h. På så sätt behöver du inte själv knuffa fram en relativt tung cykel när du går, eftersom cykeln då driver sig fram själv.

    Funktioner betyg: 7,5/10


    Kvalitet - Helt okej för priset


    Asaklitt eCity är byggd på en ram av aluminium. Clas Ohlson står för bygget av samtliga komponenter själva, men däcken är från en kinesisk leverantör. Med en billigare prislapp bör man räkna på en större underhållskostnad. Men så behöver det självklart inte vara. Följer du skötselråden noga har du en bra cykel som håller.

    Cykeln har bekväma handtag och en bekväm sittposition, men sadeln lämnar något att önska då den är både hård och smal. Du kan därför behöva byta ut den för bättre sittkomfort. På ojämnt underlag kan Asaklitt eCity vara något stötig. Fjädringen är inte den bästa, men det tar den igen på att ha bra bromsar istället. Även om det inte är hydrauliska bromsar är dessa av god kvalitet och sköter sitt jobb utmärkt, dock något sämre vid vått underlag.

    Kvalitet betyg: 6/10


    Kostnad


    En av de stora fördelarna med Clas Ohlsons Asaklitt eCity är att den är billig att köpa. Du behöver inte skuldsätta dig för 20–30 tusen kronor och hamnar därför i ett bättre ekonomiskt läge. Skulle något hända med cykeln är detta också såklart en fördel.

    Nackdelen är dock att du eventuellt kan behöva lägga mer pengar på underhåll om något går sönder. Följer du skötselråden ska det inte behöva bli så stora kostnader.

    Fördelar:

    • Minimalistisk färddator med hastighetsmätare
    • Finns i olika färger
    • Stabil vid jämnt underlag och kraftiga inbromsningar
    • Bekväma handtag och bra sittposition
    • Gångassistans på 6 km/h

    Nackdelar:

    • Stötig på ojämnt underlag
    • Obekväm sadel
    • Något svag motor, framförallt vid start i uppförsbacke

    Köp cykeln hos Clas Ohlson →

    Lifebike COMFORT G7 Svart (DAM) cirka 12 000 kronor


    Lifebike Comfort har funnits i några år och uppdaterats i omgångar. För ett par tusen kronor mer än Asaklitt eCity, får du Lifebike Comfort G7, och det är inte alls ovanligt att hitta den med rabatt för ett förmånligare pris. Detta är en elcykel med lågt insteg, lång räckvidd och mycket elcykel för pengarna. Den tillhör dock fortfarande budgetalternativen och har några aspekter värda att ta i beaktning innan man slår till på ett köp. 

    Helhetsbetyg: 5,7/10

    • Däck: 28 tum
    • Motor: Shengyi 250W, placering bak
    • Räckvidd: ca 50 km
    • Hastighet: 30 km/h
    • Växlar: 7
    • Vikt: 25,4 kg

    Prestanda - Ger assistans över tillåtna maxfart


    Precis som Asaklitt eCity är motorn något svag vid start i uppförsbacke på Lifebike Comfort G7. Den skiljer sig dock när det kommer till bromsarna då Lifebike Comfort G7 har skivbromsar fram och bak. Cykeln är lättstyrd och stabil vid både jämnt och ojämnt underlag, samt vid hårda inbromsningar. Batteriets placering är bakom sadelröret, vilket ger dig maximalt med fraktutrymme. Det är alltså inga problem med sidokorgar, barnstol och andra kreativa lösningar för godshantering. Du laddar batteriet från tomt till fullt på sex timmar.

    Motorn hittar du här i baknavet vilket ger bra grepp till bakhjulet. Bra att veta är dock att även om Lifebike själva säger att hastigheten för Comfort G7 är 25 km/h så ger motorn assist över laglig hastighetsbegränsning. Tester visar att cykeln går i 30 km/h, så man måste själv vara medveten om att hålla hastighetsbegränsningen. Elcykeln har sju växlar som när Testfakta gjorde ett test av denna modellen strulade ibland. 

    Prestanda betyg: 7/10


    Funktioner - Få men tydliga


    Det finns inte många funktioner att bedöma på Lifebike Comfort G7. Vid vänster handtag hittar du en minimalistisk kontroll till motorn. Från den kan du slå på och av cykelns motor och belysning, samt se hur mycket batteri du har kvar och välja styrka på motorns driv. Funktionerna är få och enkla men tydliga och lätta att förstå.

    Funktioner betyg: 5/10


    Kvalitet - En byggkvalitet som drar ner betyget


    När det gäller byggkvaliteten för Lifebike Comfort G7 så är det den som drar ner helhetsbetyget ett par steg. Många delar på cykeln skramlar och delar som cykelstöd och ringklocka lossnade vid Testfaktas test av cykeln. Du bör därför vara inställd på att behöva stå för en del underhåll samt eventuella reservdelar.

    Lifebike Comfort G7 har bekväma handtag men en obekväm och hård sadel. Körupplevelsen är också bekväm och stabil.

    Kvalitet betyg: 4,5/10


    Kostnad


    Lifebike Comfort G7 är en klassisk och enkel elcykel som passar många som pendlar måttligt. Så för det låga priset är det mycket cykel för pengarna. Precis som vi nämnde i stycket före kan byggkvaliteten dock skapa underhållsbehov på sikt och du kan även vilja investera i en bekvämare sadel. En hastighetsmätare kan vara smart att investera i eftersom cykeln går för fort för tillåten hastighetsbegränsning.

    Fördelar:

    • Lättstyrd och stabil vid både jämnt/ojämnt underlag och vid kraftig inbromsning
    • Gott om plats för att frakta gods
    • Bekväma handtag
    • Bra fördelning av motorns kraft från start till maxfart

    Nackdelar:

    • Sämre konstruktion än andra budgetalternativ
    • Något svag motor, framförallt vid start i uppförsbacke
    • Hård sadel och flera lösa delar som skramlar vid användande
    • Går för fort

    Köp cykeln hos Elcykelvaruhuset →

    Merida eSpresso 300 EQ cirka 28 000 kronor


    Här kommer en av testets dyrare cyklar, Merida eSpresso 300 EQ, men det märks vid användandet att det verkligen är en topp-produkt. Modellen är påkostad, smart och välbalanserad. Den väger ungefär som andra elcyklar och det är få saker att klaga på. Designen är sportig, snygg och modern. Det är tydligt att varje detalj tänkts igenom och att tillverkaren har koll på elcyklar. Cykeln är välutrustad från start vilket gör att du inte behöver köpa till mer tillbehör än en hjälm. Eventuellt kan du dock vilja satsa på en annan sadel om du inte redan är van vid den klassiska spinningsadeln. Merida eSpresso 300 EQ vann M3:s stora test av elcyklar som “bäst i test”, och det är inte svårt att förstå varför.

    Helhetsbetyg: 9/10

    • Däck: 28 tum
    • Motor: Shimano Steps E5000, placering mitten
    • Räckvidd: ca 80 km
    • Hastighet: 25 km/h
    • Växlar: 9
    • Vikt: 24 kg

    Prestanda - Jämn körning även vid ojämnt underlag


    Merida eSpresso 300 EQ presterar mycket bra. Motorns placering i mitten ger en låg tyngdpunkt och god balans till cykeln. Den är utrustad med dämpad framgaffel vilket ger en jämnare körning, även när vägen innehåller ojämnheter. Man ska dock komma ihåg att detta inte är en terrängcykel. Bromsarna är hydrauliska skivbromsar för stabil säkerhet året om och oavsett väder.

    Ramen känns väldigt stabil och stadig, och detta gäller även i höga hastigheter. Motorn har fyra olika körlägen: eco, tour, sport och turbo. Oavsett läge är motorn låg i ljudnivån. Batteriet laddar snabbt. Ett helt tomt batteri tar cirka fyra timmar att ladda fullt, vilket är ett bra resultat.

    Cykeln har nio växlar och det bör nämnas att utväxlingen i höga hastigheter kan kännas lite trög. Eftersom motorn slår av vid 25 km/h får du räkna med att trampa mycket i de högsta hastigheterna, eller helt enkelt vara nöjd med motorns maxhastighet.

    Prestanda betyg: 9/10


    Funktioner - Avtagbar färddator med många funktioner


    Det som först fångar blicken är den stora avtagbara färddatorn. Knapparna för körning sitter vid handtaget, medan färddatorn sitter placerad i mitten av styret. Den visar tydligt tiden, hastigheten och hur lång sträcka du har kvar på batteriet beroende på körläge. I standardutrustningen ingår också pakethållare och godkänt ramlås. Belysningen fram och bak tänder man via färddatorn på en tydlig knapp. Batteriet kan laddas både direkt på cykeln eller genom att tas av för enklare laddning.

    Funktioner betyg: 9,5/10


    Kvalitet - Låg underhållskostnad tack vare toppkvalitet


    Den höga kvaliteten gör att Merida eSpresso 300 EQ håller länge med ytterst lite underhåll. Kabeldragningen är smart och genomtänkt integrerad i aluminiumramen. De hydrauliska skivbromsarna sänker också underhållskostnaden.

    Komforten i sadeln är dock frånvarande och drar ner betyget något. Uppskattar man den klassiska spinningsadeln är detta såklart inget minus. 

    Kvalitet betyg: 8,5/10


    Kostnad


    Prislappen är större än “standardmodellen” för en elcykel, men för priset kommer också hög kvalitet. Detaljerna är väl genomtänkta och gör den billig att äga. Så även om priset är i högsta laget kan man om man sköter om den väl ha nöje av elcykeln mycket länge.

    Fördelar:

    • Praktisk och balanserad
    • Högkvalitativ och låga driftskostnader
    • Praktiskt, stor och avtagbar färddator
    • Godkänt ramlås ingår
    • Lång räckvidd

    Nackdelar:

    • Behöver trampa mycket i höga hastigheter
    • Sadeln kan upplevas liten och hård
    • Prislappen är något häftig

    Köp cykeln hos Cykelkraft →

    Scott Sub Tour eRide 10 Brun Herr2019 cirka 28 000 kronor


    Modellen Scott Sub Tour eRide 10 är för dig som söker en högkvalitativ elcykel med en något annorlunda och stilren design. Både batteri och kabeldragning är helt integrerad i ramen vilket ger cykeln ett renare intryck, även om ramen där batteriet sitter såklart då blir mycket bred. Precis som för Merida eSpresso 300 EQ är prislappen rejäl, men med den kommer också hög kvalitet och känslan av en tvättäkta topp-produkt. Det finns ytterst lite att klaga på. Cykeln är mycket bekväm, rejäl, snygg och pålitlig. Något som dock drar ner helhetsbetyget ett snäpp från topp-poäng är att den kan kännas något orkeslös i branta uppförsbackar. 

    Helhetsbetyg: 8,7/10

    • Däck: 28 tum
    • Motor: Bosch Active Plus 250w, placering mitten
    • Räckvidd: ca 110 km
    • Hastighet: 25 km/h
    • Växlar: 10
    • Vikt: 25,6 kg

    Prestanda - Ovanligt stor räckvidd


    Motorn är placerad i mitten av aluminiumramen vilket ger en låg tyngdpunkt och god balans åt cykeln. Scott Sub Tour eRide 10 svarar snabbt, går jämnt och har fyra körlägen: eco, tour, sport eller turbo. Framgaffeln är dämpad och låsbar vilket ger en mycket behaglig och stabil körning. Hydrauliska skivbromsar fram och bak ger ett säkert och kvalitativt användande, året om. 

    Även om cykeln presterar fantastiskt på alla sätt kan den kännas något orkeslös i uppförsbackar och det blir till att trampa mycket. Batteriet tar cirka sju timmar att ladda från tomt till fullt och självklart kan du ladda batteriet både på cykeln och av. Räckvidden här är ovanligt bra och du behöver därför ladda ditt batteri mer sällan än vid billigare elcyklar. 

    Prestanda betyg: 7,5/10


    Funktioner - Logiska och lättanvända


    Färddatorn visar hastighet, körläge och hur mycket det är kvar på batteriet. Displayen sitter till vänster och styrs med två tydliga knappar i vänster kant, samt en mindre knapp i nederkant. Samtliga knappar är lätta att nå med tummen. Genom att hålla in den övre vänstra knappen en längre stund så tänder du belysningen. När du gör samma med den nedre ger det dig räckvidd, totalsträcka och trippmätare. Knappen som är placerad i nederkant på skärmen är för gångassistans på cirka 6 km/h, när du vill att cykeln själv driver framåt när du leder den. 

    Funktioner betyg: 8,5/10


    Kvalitet - Bekväm och välbyggd


    Byggkvaliteten på Scott Sub Tour eRide 10 är exceptionell. Här finner du inga lösa delar eller risker för onödiga underhållskostnader. Elsystemet är av märket Bosch vilket ger cykeln ännu en kvalitetsstämpel i betyget. Det finns inte några direkta nackdelar med varken konstruktion eller kvalitet. När M3 testade cykeln kunde de snabbt konstatera att Scott Sub Tour eRide 10 är ovanligt bekväm, nästan den mest bekväma elcykeln de någonsin testat. 

    Kvalitet betyg: 9,5/10


    Kostnad


    Scott Sub Tour eRide 10 har en dyrare prislapp än genomsnittliga elcyklar. Det är hög kvalitet du betalar för. Det finns egentligen inga extra tillbehör du behöver skaffa eller vara rädd för att snart behöva ersätta vissa delar. Varenda liten del är genomtänkt och välarbetad.

    Fördelar:

    • Ger ett riktigt påkostat och elegant intryck
    • Ovanligt stor räckvidd
    • Spännande och integrerad design
    • Gångassistans i 6 km/h när du leder den
    • Cykeln finns också med lägre insteg för dam/unisex-modell
    • Bekväm

    Nackdelar:

    • Prislappen är för stor
    • Färddatorn är inte avtagbar
    • Känns något orkeslös i branta uppförsbackar


    Crescent Elis cirka 17 000 kronor


    Nu har vi kommit fram till en av guidens riktiga pärlor. Crescent Elis har både ett överkomligt pris och är en produkt som matchar dyrare elcyklar i kvalitet och utrustning. Den finns även som dammodell under namnet Elly och blir gång på gång prisad för att vara en riktigt bra elcykel. Hybridmodellen har bra stötdämpning och klarar även lite tuffare underlag samt att den är välbalanserad. Den saknar dock pakethållare vilket går att köpa till om man önskar.

    Helhetsbetyg: 8,2/10

    • Däck: 28 tum
    • Motor: E-going 250W, placering bak
    • Räckvidd: ca 70 km
    • Hastighet: 25 km/h
    • Växlar: 24
    • Vikt: 21,7 kg

    Prestanda - Hybrid som tar dig fram överallt


    Crescent Elis presterar mycket bra. Motorn är placerad bak och är av Crescents eget märke: E-going. Batteriet är placerat på ramens nedre rör och tar sex timmar att ladda från tomt till fullt. Växlarna är totalt 24 till antalet (3x8) och är av god kvalitet. Tillsammans med motorn ger de dig oändligt med möjligheter att hitta det perfekta motståndet för varje situation. Frågan är dock om det verkligen behövs?

    Hydrauliska skivbromsar ger stabila inbromsningar i alla väder. Framgaffeln är dämpad och däcken tjocka - allt för att få en bekväm körupplevelse, även på tuffare underlag. Eftersom det är en hybrid går det utmärkt att svänga av från asfaltsvägen och ut på grusvägar och mer kuperad terräng.

    Prestanda betyg: 9/10


    Funktioner - Stor färddator med USB-port


    Precis som exempelvis Merida eSpresso 300 EQ har Crescent Elis en stor och tydlig LCD-skärm placerad mitt på styret. Den är tyvärr inte avtagbar, vilket är trist ur stöldsynpunkt, men kompenserar snabbt upp det med både gångassistans i 6 km/h och en USB-port för laddning av mobilen eller annan enhet. Färddatorn visar bland annat hastighet, batteriets hälsa och en trippmätare. Knapparna för styrning av motor sitter vid vänster handtag och är lätta att nå med tummen.

    Funktioner betyg: 8/10


    Kvalitet - Inte mycket att klaga på


    Crescent Elis är lite lättare än genomsnittet. På 21,7 kilo är den därför lättare att cykla på även utan elassistans, än på tyngre varianter. Stadig ram med sportigt intryck. En stabil körupplevelse med trygga inbromsningar och en pigg motor. Bromsar och växlar är av mycket god kvalitet från märket Shimano. Underhållet bör vara minimalt och du får en mycket fin produkt för pengarna.

    Kvalitet betyg: 9/10


    Kostnad


    Trots att Crescent Elis är så kvalitativ är priset relativt lågt. Dock saknar den både pakethållare och belysning som kan köpas till om man önskar. Självklart undrar man då varför? En cykel som är så stabil och lämpad för längre turer borde självklart vara utrustad med detta. Det är i alla fall förborrat för pakethållare för snabb montering. Skärmar, ringklocka och reflexer ingår.

    Fördelar:

    • Genomgående kvalitetsdelar
    • Stor färddator med USB-port för laddning av exempelvis smartphone
    • Stabil och bekväm på alla underlag
    • Mycket prisvärd
    • Pigg motor

    Nackdelar:

    • Saknar belysning och pakethållare


    Crescent Elina (DAM) cirka 17 000 kronor


    Crescent Elina har vunnit flera priser, däribland första plats i HelloRiders stora elcykel-test 2018, och det är en bra cykel. Det här är den medeldyra damcykeln för dig som vill pendla lagom långt till och från jobbet varje dag, ta en tur på stan eller handla lite. Den är trygg, stabil och bekväm. Precis som Crescent Elis har Elina en stor tydlig LCD-display. Designen är klassisk och stilig, och finns i flera olika färger. Det är inte svårt att förstå varför denna elcykel får goda betyg och utmärkelser från flera olika håll.

    Helhetsbetyg: 8,8/10

    • Däck: 28 tum
    • Motor: E-going 250W, placering fram
    • Räckvidd: ca 50 km
    • Hastighet: 25 km/h
    • Växlar: 7
    • Vikt: 25,2 kg

    Prestanda - På det stora hela toppen


    Crescent är som de flesta vet ett svenskt märke som uppskattas för sin goda kvalitet. I Crescent Elina har de skapat en damcykel som presterar i stadsmiljö. Växlarna är sju stycken. Fotbroms bak och rull/trumbroms fram. Både växlarna och bromsarna kommer från kvalitetsmärket Shimano. 

    Batteriet är placerat under pakethållaren så du kan fortfarande använda den för att frakta gods. När batteriet är positionerat vid pakethållaren ger det en god balans vid körning. Batteriet tar sex timmar att ladda från tomt till fullt. E-going motorn är placerad fram, vilket ger ett bra driv framåt men kan ge ett sämre grepp vid dåligt väder. 

    Prestanda betyg: 8,5/10


    Funktioner - Stor färddator med USB-port


    Färddatorn är centrerad på styret och har en stor LCD-display. Den går tyvärr inte att ta bort, men innehar en USB-port för laddning av till exempel telefon eller annan handhållen enhet. Precis som på de allra flesta elcyklar hittar du kontrollpanelen vid vänster handtag. Därifrån kan du enkelt slå på och av motorn, hantera nivå på assistansen samt slå på och av lyset. Färddatorn visar bland annat hastighet, batteriets kondition samt trippmätare.

    Funktioner betyg: 8/10


    Kvalitet - Svensk och trygg


    Som vi nämnde inledningsvis är Crescent känt för kvalitet. Du får en svensk, välbyggd cykel med växlar och bromsar från Shimano - och det märks vid användning. Det finns inte mycket att kritisera på denna elcykel när det kommer till byggkvaliteten.

    Crescent Elina är en mycket bekväm och klassisk damcykel av god kvalitet. Handtagen, sadeln och sittpositionen är bekväm och det finns gott om utrymme för att frakta gods i cykelkorgen och på pakethållaren. 

    Kvalitet betyg: 9/10


    Kostnad


    Priset vid inköp ligger i mellanregistret. Det finns både billigare och mycket dyrare cyklar, men för prislappen är den en riktig vinnare. Allt du kan tänkas behöva ingår, såsom SSF-godkänt lås, belysning, pakethållare, stöd, färddator, ja till och med laddare till din telefon. Sköter du om din Crescent Elina har du en cykel som håller länge.

    Fördelar:

    • SSF-godkänt lås ingår
    • Gott om plats för gods
    • Prisvärd
    • God kvalitet

    Nackdelar:

    • Färddatorn är inte avtagbar
    • Lämpar sig inte för riktigt långa turer


    Crescent Elda cirka 22 000 kronor


    Den tredje och sista Crescent-cykeln i testet är Crescent Elda. Den är lite dyrare än de andra två men har den längsta räckvidden av de tre. Precis som Crescent Elis är detta en hybridmodell i sportigt stil av hög kvalitet och passar dig som cyklar ofta och mycket. Även Crescent Elda har vunnit utmärkelser och första pris i elcykel-tester. Även om den presterar fantastiskt och är snabb i accelerationen är den krävande ur underhållssynpunkt.

    Helhetsbetyg: 8,3/10

    • Däck: 28 tum
    • Motor: E-going, placering mitten
    • Räckvidd: ca 140 km
    • Hastighet: 25 km/h
    • Växlar: 10
    • Vikt: 22,5 kg

    Prestanda - Stark centermotor och hydrauliska skivbromsar


    Precis som andra mer påkostade elcyklar har Crescent Elda en mittmonterad motor. Det ger cykeln en låg tyngdpunkt och god stabilitet. Centermotorer är kraftfullare än de som sitter fram eller bak och ger därför mycket god prestanda vid körning. Crescent Elda är utrustad med hydrauliska skivbromsar från Shimano, vilket ger god bromsförmåga i alla väder.

    Batteriet är placerat mitt på ramen och laddas från tomt till fullt på 5,5 timmar (3,5 timmar vid snabb-laddning). Cykeln har 10 växlar av märket Shimano även här. Crescent Elda presterar bra på både jämna och ojämna underlag. Det går alldeles utmärkt att köra av från asfalten och ut på grusvägar, utan att mista stabilitet eller prestanda.

    Prestand betyg: 10/10


    Funktioner - Snabbladdning på 3,5 timmar


    Precis som de andra två Crescent-modellerna i testet har Crescent Elda en stor tydlig LCD-display med färddator centrerat på styret. Den visar bland annat hastighet, batteriets kondition samt trippmätare. Du kontrollerar cykelns funktioner från knapparna vid vänster handtag. Crescent Elda är också utrustad med snabb-laddning av batteriet, det gör att du kan ladda batteriet från tomt till fullt på endast 3,5 timmar.

    Funktioner betyg: 8,5/10


    Kvalitet - Högkvalitativa komponenter


    Ramen av aluminium väger mindre än genomsnittet och gör därför cykeln lättrullad även utan elassistans. Crescents byggkvalitet märks väl och Shimanos byggkomponenter är av högsta kvalitet. Crescent Elda är bekväm för längre turer och mycket cyklande. Sadeln kan upplevas obekväm och hård, om man inte föredrar den klassiska spinningsadeln, därför kan det vara läge att byta ut den vid köp. 

    Kvalitet betyg: 8/10


    Kostnad


    Crescent Elda kostar en del men är prisvärd. Dock kostar den också en del att äga om man vill att garantin ska gälla. Crescent har satt som krav att cykeln måste servas enligt servicebok och registreras på Crescents hemsida. Självklart får du en produkt som håller så länge som möjligt då. Men du kan inte undkomma kostnaderna om du inte vill förlora garantin.

    Även om växlarna från Shimano är bland de bättre från märket är de utanpåliggande, vilket medför ökat slitage på drivlinan eftersom cykeln har en stark motor. Det i sin tur innebär att kedjan snedställs och behöver bytas oftare. Fördelen är förvisso en snabb acceleration men nackdelen är att du får räkna med en del underhåll.

    Fördelar:

    • Kraftfull centermotor
    • Stabil ram och bra bromsar
    • Kvalitativa komponenter
    • Klarar mycket cyklande

    Nackdelar:

    • Obekväm sadel
    • Krav på service för att garantin ska gälla
    • Mycket behov av underhåll


    BMC Alpenchallenge AMP City One cirka 35 000 kronor


    Lyx, lyx, lyx! Testets dyraste och lättaste elcykel är BMC Alpenchallenge AMP City One. Stilren, exklusiv, sportig och futuristisk - här har man inte sparat in på krutet och det märks väl på både intrycket och priset. Det här är lyxåket för dig som har råd och vill göra ett trendigt intryck när du susar fram på asfalterade gator. Cykeln är kvick, snabb och lämpar sig främst för asfaltskörning. På andra underlag ger den en mindre behaglig körupplevelse.

    Helhetsbetyg: 7,3/10

    • Däck: 28 tum
    • Motor: Shimano STEPS, placering mitten
    • Räckvidd: ca 80 km
    • Hastighet: 25 km/h
    • Växlar: 10
    • Vikt: 14 kg

    Prestanda - Inget mindre än fantastisk


    Prestandan är självklart inget mindre än fantastisk. Motorn är placerad i mittnavet, som den oftast är på de dyrare modellerna av elcyklar. Det är en placering som ger en låg tyngdpunkt till cykeln och en god balans. Båda däcken får därmed också ett lika bra grepp. 

    El-assistansen finns i tre nivåer; eco, normal och high. Eftersom det är en citymodell har den ingen fjädring men breda mönstrade däck istället. Växlarna är tio till antalet och batteriet är placerat på sadelröret. Från tomt till fullt tar batteriet max fem timmar att ladda och en 80 procentig laddning tar endast 2,5 timmar.

    Prestanda betyg: 9,5/10


    Funktioner - Inte så många som man kan önska


    Det finns inte allt för många funktioner att bedöma på BMC Alpenchallenge AMP City One. Den lilla färddatorn hittar du placerad något till höger om mitten av styret. Den kontrolleras med knapparna vid vänster handtag. Du hittar även en knapp på själva färddatorn för olika inställningar som språk, tid, nollställa trippmätaren samt för att tända och släcka lyset. Belysningen är snyggt integrerad både fram och bak.

    Funktioner betyg: 7/10


    Kvalitet - Svårslagen


    BMC Alpenchallenge AMP City One andas kvalitet. Både ram och framgaffel är tillverkad av högkvalitativ kolfiber. Det är framförallt det som gör cykeln så tålig, stabil, lätt och dyr. De hydrauliska skivbromsarna från Shimano ger trygga inbromsningar i alla väder, och underhållet är minimalt. Kombinationen av låg vikt och stark motor ger även en kvalitativ körupplevelse.

    Kvalitet betyg: 10/10


    Kostnad


    Prislappen är stor och även om du lyckas hitta en rabatt kommer priset att vara högt på BMC Alpenchallenge AMP City One. När du väl äger den är underhållet dock minimalt och du har en cykel som håller mycket länge vid god skötsel. Önskar du pakethållare behöver det köpas till då det inte ingår. Förutom god kvalitet får du också den trendigaste och snyggaste cykeln på marknaden just nu.

    Fördelar:

    • Fantastiskt snygg
    • Högsta kvalitet
    • Kvick och pigg motor
    • Trendig
    • Låg vikt

    Nackdelar:

    • Inte lämpad för ojämnt underlag
    • Högt pris
    • Pakethållare ingår inte i priset


    Lifebike C-PACT G7 Grå (kompakt) cirka 15 000 kronor


    Lifebike C-PACT G7 är något så fiffigt som en kompakt elcykel som går att fälla ihop. Det ger möjligheter till fler att äga en elcykel. Det kan vara en cykel som är lätt att ta med på semestern med båten, tåget, husbilen eller husvagnen. Det kan vara en elcykel för barn och för pendlare som bara cyklar delar av sträckan. 

    Designen är sportig och påminner om en hybrid mellan en mindre BMX-cykel och en klassisk kompakt cykel. Fördelarna med hopfällbara elcyklar är många, inte bara för att de är lätta att transportera utan också för att du enkelt kan förvara en inne i till exempel din garderob. Med ett enkelt grepp mitt på ramen fäller du cykeln dubbelt. Vill du kan du sedan fälla in sadel, styre och pedaler ytterligare. Mått hopfälld 85x40x65 cm. 

    Helhetsbetyg: 7/10

    • Däck: 20 tum
    • Motor: Bafang 250W, placering bak
    • Räckvidd: ca 60 km
    • Hastighet: 25 km/h
    • Växlar: 7
    • Vikt: 23 kg

    Prestanda - Integrerat batteri


    Batteriet tar sex timmar att ladda från tomt till fullt och är integrerat i ramen. När du fäller ihop cykeln når du batteriet och kan välja att dra ut det för laddning eller ladda det på plats i ramen. Möjligheten att fälla ihop cykeln till ett kompakt läge förenklar laddnings-processen avsevärt, men batteriet går alltså precis lika lätt att ta ur. Batteriet tar sex timmar att ladda från tomt till fullt. 

    Likefike C-PACT G7 är utrustad med hydrauliska skivbromsar fram och bak. Växlarna är sju till antalet och av kvalitetsmärket Shimano. Eftersom inga tester ännu gjorts av denna nya modell vet vi inte hur den presterar på olika underlag eller känns i inbromsningen. Betygen får därför tas som en uppskattning.

    Prestanda betyg: 7/10


    Funktioner - Ramlås och hastighetsmätare


    Lifebike C-PACT G7 är utrustad med en King-Meter LCD-skärm till vänster på styret. Där kan du utläsa sådant som hastighet, batteriets kondition samt har tillgång till trippmätare. Du styr också nivån på elassistansen. Ramlås ingår.

    Funktioner betyg: 6,5/10


    Kvalitet - Robust i miniformat


    Det kan vara lätt att tro att en kompakt elcykel skulle vara instabil eller obekväm, men så är inte alls fallet. Många som inte tidigare testat en liknande modell blir glatt överraskade över motsatsen. Lifebike C-PACT G7 har sex gjutna ekrar som är otroligt robusta och stabila. 

    Mer information om Lifebike C-PACT G7:s byggkvalitet, märke på bromsar eller övrig information är inte lätt att hitta. Lifebike själva har svårt att svara på alla frågor vi ställer när vi ringer och talar med deras kundtjänst. Därför rekommenderar vi att man besöker en butik och pratar med försäljare på plats för en bättre uppfattning.

    Kvalitet betyg: 6/10


    Kostnad


    Priset för den här elcykeln känns ändå rimligt. Du får en snygg, stabil och kompakt elcykel med bra komponenter. Två års garanti ingår plus att första servicen är gratis hos Lifebike. 

    Fördelar:

    • Kan fällas ihop
    • Integrerat batteri
    • Robust
    • Bra färddator

    Nackdelar:

    • Borde finnas en tillhörande förvaringsväska
    • Finns lite information att ta del av


    Lifebike Chick (dam) cirka 15 000 kronor


    Lifebike Chick, i en härlig retrodesign, har snabbt blivit många svenskars favorit bland elcyklar och det är inte svårt att förstå varför. Här möts en inbjudande retrolook med den allra senaste tekniken och skapar en trevlig vardagscykel för dig som pendlar och bor på mindre eller större ort. Den finns i flera färger och ramen har formen av en typisk damcykel. Priset är strax över de billigaste cyklarna i testet, men bör lämpligast jämföras med dessa. Lifebike Chick ger inte på något sätt ett billigt intryck, men det är en del som inte är optimalt. De anmärkningar vi har är egentligen inte specifikt för just den här modellen utan vanligt för prisklassen.

    Helhetsbetyg: 6,8/10

    • Däck: 28 tum
    • Motor: Bafang, placering fram
    • Räckvidd: ca 60 km
    • Hastighet: 25 km/h
    • Växlar: 8
    • Vikt: 25 kg

    Prestanda - Som förväntat


    Motorn är som på de flesta budgetmodeller placerad i framnavet och låter ganska mycket. Det är inte ett ljud som är direkt störande men det kan vara bra att veta om. Lifebike Chick har fotbroms bak och hydraulisk skivbroms fram. Batteriet huserar under pakethållaren, vilket ger goda möjligheter för att frakta gods, och tar från tomt till fullt batteri sex timmar att ladda. De åtta växlarna är av märket Shimano. 

    Från stillastående till fart kan Lifebike Chick upplevas ryckig. Har man en tung växel ilagd kan det också vara väldigt tungt att komma igång. Cykeln är odämpad och lämpad för asfaltskörning. Bromsarna är en annan svaghet, som återigen inte är kopplat specifikt till den här modellen utan fälgbromsar generellt. I blötare väder tar de inte lika bra och är därför inte lika säkra som exempelvis hydrauliska skivbromsar. Lifebike Chick har i alla fall en hydraulisk skivbroms fram.

    Prestanda betyg: 5,5/10


    Funktioner - Enkelt och logiskt


    Det finns inte särskilt många funktioner att tala om. Knapparna som slår på och av strömmen är placerade till vänster på styret. Där ställer du in en av fem nivåer på elassistansen, slår på och av lyset, ser batteriets kondition samt ställer in gångassistans. Med gångassistans driver cykeln framåt själv när du leder den.

    Funktioner betyg: 5/10


    Kvalitet - Bekväm standardcykel


    Lifebike Chick har en odämpad aluminiumram med tillhörande kvalitativa Shimano växlar. Man kan säga att kvaliteten är den av en vanlig standardcykel. Den är bekväm att köra, med en stoppad skön sadel, upprätt sittposition och behagliga handtag är det en trevlig körupplevelse. Den är inte idealisk för snabbare eller längre resor.

    Kvalitet betyg: 6,5/10


    Kostnad


    15 000 kronor är standardpriset men du kan ganska lätt hitta erbjudanden och rabatter på just denna modellen. Lifebike har också varit generösa med garantin och erbjuder två års garanti på cykeln och ett år på batteriet. Vilket är väldigt bra för ett budgetalternativ. 

    Fördelar:

    • Gott om plats för att frakta gods
    • Bekväm och trevlig att köra
    • Snygg retrodesign
    • Två års garanti på cykeln (ett år på batteriet)

    Nackdelar:

    • Något ryckig motor vid start
    • Endast trumbroms bak






    Alternativ till elcyklarna i denna guide


    Förutom de modeller vi presenterat här finns självklart flera andra alternativ. Till er som hade hoppats på en fin subvention med elcykelpremie 2019; ni får tyvärr tänka om då denna möjlighet numera är bortplockad på politisk nivå. Känner du att du är nöjd med din vanliga cykel och inte vill investera i en till så kan du skaffa ett elcykelkit och bygga om din cykel till en unik elcykel. På så sätt vet du exakt vad din cykel består av och hur den känns att cykla på.

    Ett annat alternativ är speedcyklar som är elcyklar som går i 45 km/h. De klassas inte längre som en cykel utan som en moped klass 1. Därför gäller andra regler än den för en cykel, till exempel måste fordonet ha registreringsskylt och trafikförsäkring, samt att du som förare behöver körkort med behörighet AM. Det kan vara lätt att bli lurad av ordet cykel och tro att man endast behöver följa vanliga lagar för elcyklar, men så är alltså inte fallet. En speedbike har heller inget krav på sig att behöva trampas, utan får i teorin rulla ändå eftersom den är en moped.




    Tänk på detta när du äger en elcykel


    Elcyklar kräver omvårdnad i olika utsträckning. Beroende på byggkvalitet, växelsystem och bromstyp kan du behöva byta delar mer ofta eller mer sällan. Det bästa du kan göra är att följa tillverkarens specifika skötselråd. Det viktigaste att ta hand om på din elcykel är dock batteriet. Elcyklars batterier är stöldbegärliga och bör inte lämnas kvar i din elcykel någon längre stund. Även om de går att låsa fast är det lämpligast att ta det med sig in till skola/arbete och mataffärer.



    Vanliga frågor och svar om batterier för elcyklar


    • Hur tar man hand om sitt batteri på bästa sätt?
      Se till att ladda ditt batteri när det behövs och låt det inte stå tomt en längre stund. Om du till exempel inte använder batteriet under vintern, och inte underhållsladdar det, kan det rentav vara helt oanvändbart när våren kommer tillbaka. Ladda batteriet en gång i månaden när du inte använder det, så tar du hand om det på bästa sätt.

    • Hur mycket kostar elcykeln per mil?
      Det kostar ungefär en krona att ladda ett elcykel-batteri fullt. Det innebär sedan att du kan dela upp den kronan på antal mil du kör och få en milkostnad. Fyra mil under en uppladdning ger därför en kostnad på 25 öre milen.

    • Men hur lång tid räcker batteriet?
      Här spelar många olika komponenter roll. Såsom temperatur, underlag, däcktryck, effekt på motorn, hastighet och din vikt. I snitt kan man säga att ett standardbatteri tar dig mellan 30 och 70 kilometer. Hållbarheten på sikt är cirka tre år innan det börjar tappa sin effekt.

    • På vilket sätt påverkar vinterns kyla mitt batteri?
      Batteriet mår allra bäst av att förvaras inomhus eftersom det i kallt väder tappar sin kapacitet. Går temperaturen ner mot nollan tappar batteriet 20 % av sin kapacitet och nästan 40 % kapacitetsbortfall om det är -15 °C.

    • Hur vet jag att mitt batteri inte skadar utsatta i andra länder?
      “Blodsbatterier” är något som kommit upp på agendan sen vetskapen om hur konfliktmineralen kobolt bryts under beklagliga former i Kongo-Kinshasa. Kobolt är något som behövs för att tillverka batterier för elcyklar och skapar därför otrygga arbetsförhållanden för de fattigaste. Många konsumenter är medvetna om detta och vill vara upplysta om hur de ska förhålla sig till ett köp. Debatten är inte ny utan berör även sådant som mobiler och datorer. Därför har de största märkena valt att arbeta aktivt med att spåra sina råvaror och ta ansvar för att inköpen av mineraler går korrekt till.

      Om man vill gardera sig mot detta bör man satsa på batterier som har välkända namn som tillverkare. Det kan till exempel vara batterier från Samsung eller LG. Billiga batterier från Kina innehåller oftast uteslutande mineraler som kommer från mindre lämpliga arbetsplatser i världen. De flesta budgetcyklar har den här typ av batterier, men inte alla. Fråga din leverantör vem som tillverkar batteriet till din cykel, alternativt sök på internet för att garanterat veta hur det ligger till, våga fråga hur de kan säkerställa att produkten du köper tillverkats korrekt och inte innefattar barnarbete. För som i de allra flesta fall när priset pressas för hårt, så är det någon någonstans som får stå för notan.
    Visa alla Test-artiklar

Kopiera koden/Gå till kassan

 
  Kopiera
rabattkod
Koden kopierad!
Gå till